Ett 60-tal medlemmar mötte upp på Kristihimmelfärdsdagen 26 maj då föreningen genomförde en byavandring i Kartorp och Kärragården. Med Tage Åkesson i spetsen började vandringen vid fd kommungården. Vi följde sedan Kartopvägen fram till korsningen Kärragårdsvägen. Många historier om de gamla gårdarna och byorginalen berättades. Vi gick sedan genom den vackra hagen med många ekar och rik fauna fram till Kärragården, kronolänsmannens bostad. Barnbarnen till siste kronolänsmannen kunde berätta många historier och vi fick titta in i häktet där fönstergallret fortfarande finns kvar. Vidare upp mot kommungården, som en gång varit Listerby kommuns kommunhus. I huset har även bank och skola bedrivits. Vi passerade den tidigare fattigstugan som även använt som dårhus och lärarbostad (dock inte samtidigt). Den medhavda fikan intogs i kommungårdens trädgård. Dagen avslutades med ett bildspel sammansatt av Tage Åkesson. Alla var överens att det varit ett lyckat arrangemang.

Listerby-Förkärla Hembygdsförening

Skapad av: Hans Magnér (2022-06-12 11:55:10) Kontakta föreningen