Sveriges välstånd byggdes inte i Stockholm, utan här i Bergslagen! Det förklarade projektledaren Catarina Karlsson från Jernkontoret, som den 20 mars besökte Kristinakyrkan för att berätta om de senaste årens forskning kring järnexporten från Bergslagen. Föredraget arrangerades av Lindesbergs Hembygdsförening och lockade ett 30-tal åhörare.
Föredraget kom till stor del att handla om det vrak som påträffades utanför Dalarö i Stockholms skärgård 2017. Ombord på det tremastade fartyget, som förliste i mitten av 1500-talet, fanns ungefär 100 tunnor med osmundjärn men även en stor mängd stångjärn. Mycket tyder på att fartyget var lastat med järn från Bergslagen som skulle exporteras till Lübeck, Danzig eller någon annan hamnstad vid Östersjön. De marinarkeologiska undersökningarna vid skeppet pågår fortfarande, och järnföremålen håller på att analyseras. Kanske blir det möjligt så småningom att klarlägga vilken eller vilka masugnar som järnet hämtats från.
– Detta är det första järnlastade fartygsvraket från 1500-talet som påträffats på svenskt vatten, och för första gången har vi fått tillgång till en stor mängd tunnor med osmundjärn som vi nu kan studera i detalj. Men runt om i Östersjön finns andra vrak från ungefär samma tid, och Jernkontorets bergshistoriska utskott har därför tillsammans med flera andra intressenter startat ett projekt för att kartlägga den dåtida järnmarknaden kring Östersjön.
– Vi vet sedan tidigare att järnexporten från Bergslagen ökade kraftigt i mitten av 1500-talet. Vid den tiden fanns det ungefär 600 skattskyldiga invånare i Stockholm, varifrån järnet exporterades. Av dem var ungefär 400 inblandade i järnhandeln med Bergslagen, berättade Catarina Karlsson.
På bilden visar Catarina Karlsson några av de järnföremål som påträffades i det sjunkna skeppet; till vänster en bit itusågat stångjärn, till höger en bit osmundjärn.

