Lindesbergs Hembygdsförening kommer även under 2020 få klara sig utan ordförande, sedan en hårt arbetande valberedning misslyckats med få fram en kandidat till denna post. Årsmötet, som genomfördes söndagen den 26 januari i Kristinakyrkan, överlät istället denna fråga till den nyvalda styrelsen. Verksamheten under 2020 kommer därför att ledas av ett arbetsutskott.
Styrelsen för 2020 består av Birgitta Alvarsson, Mats Andersson, Eva Dahl, Cicki Eriksson, Arne Johnsson, Siv Kalmö, Göran Karlsson samt Eva Resare. Suppleanter är Tommie Eriksson, Anders Grimborger, Kjell Guldbrand och Per-Ivar Åkerlind.
Vid årsmötet godkändes föreningens nya och uppdaterade stadgar. Avgående styrelsemedlemmen Ingrid Nordmark avtackades efter tolv år i styrelsen.
Årsmötet avrundades med ett föredrag av Arne Johnsson, som framhöll värdet av kulturhistoriska arkiv. Han hade själv gjort djupdykningar i Lindesbergs arkiv och kunde berätta den tragikomiska historien om Carl August Grevesmöhlen (född 1754 på Dalkarlshyttan).
Avslutningsvis bjöds årsmötesdeltagarna på kaffe och goda semlor.

Lindesbergs Hembygdsförening

Skapad av: Göran Karlsson (2020-01-27 09:02:05) Kontakta föreningen