Vilka var det som återskapade Lindesberg efter den stora stadsbranden 1869?
Den frågan besvarade hembygdsforskaren Cicki Eriksson i ett föredrag på onsdagskvällen den 13 november. Ett 50-tal åhörare fick följa med på en spännande resa genom Lindesberg med nedslag vid såväl välbekanta som numera försvunna byggnader. Samtidigt berättade Cicki Eriksson medryckande om de aktuella byggmästarna, alltifrån små husbyggare som "Grän-Erik" Eriksson och Anders Gustaf Moberg till storbyggmästare som August Andersson.
Föredraget var resultatet av ett omfattande forskningsarbete som Cicki Eriksson bedrivit sedan en tid tillbaka. Hon har också sammanfattat sitt arbete i en ny skrift som Lindesbergs hembygdsförening började sälja samma dag. Skriften finns att köpa i föreningslokalen i Blombergska gården (Kungsgatan 48) och i Blombergska bokhandeln.

Lindesbergs Hembygdsförening

Skapad av: Göran Karlsson (2019-10-29 06:16:31) Kontakta föreningen