Munkhytteområdet

Munkhyttan

Munkhyttan är belägen fem km väster om Lindesberg efter vägen mot Siggebohyttan. Byn omnämns i jordeböckerna på 1500-talet. Idag är området avfolkat och de enda byggnader som finns kvar är skolhuset och Munkhytte gård. Runt om i skogarna fanns förr ett stort antal torp bebodda av människor som, förutom lite odling och arbete hemma, fick sin försörjning genom skogshuggning, hästkörning och kolning.

Bro över Munkhyttebäcken

Genom området rinner den vackra och livfulla Munkhyttebäcken som gett kraft till två järnhyttor och två kopparhyttor. Den äldsta hyttan brukades reda runt 1200-talet. Ingen av hyttorna har haft någon större produktion och den sista lades ner i slutet av 1700-talet. Idag återstår mindre lämningar av hyttpipa, dammvallar och överväxta slagghögar.

Lämningar av hyttpipa vid Gamla Munkhyttan

Föreningen har, genom att sätta upp skyltar, röja och se över vandringsvägar, gjort det möjligt att besöka hyttlämningar och torpgrunder. Även den gamla Kyrkstigen mellan Öskevik/Siggebohyttan och Lindesberg har röjts och gjorts framkomlig och är markerad mellan avfarten till bergtäkten och Kabo.

Längs kyrkstigen

ImageNy broschyr om Munkhyttan
Lindesbergs Hembygdsförening har sammanställt en ny broschyr om den unika miljön kring Munkhyttan. Broschyren beskriver bland annat lämningar efter hyttor, torp och stigar som förr användes bygdens befolkning. Med utgångspunkt från Munkhyttans skola, som disponeras av hembygdsföreningen som skolmuseum, kan man vandra längs Kyrkstigen till bland annat Gamla och Nya Munkhyttan, Skvatthammarshult och Skvatthammaren. Vid den vackra Munkhytte-bäcken kan man bekanta sig med Fjärilsstigen i Munkhyttans naturreservat, som skapats för de sällsynta fjärilsarterna asknätfjäril och väddnätfjäril. I broschyren finns en detaljerad karta över Munkhytteområdet.
Broschyren går att hämta gratis i vår föreningslokal Kungsgatan 48, vid informationstavlan intill skolmuseet i Munkhyttan samt hos Lindesbergs kommuns Infopoints.

Det har även utkommit två häften som berör området:
1. Munkhyttan – den försvunna byn
2. Skvatthammarn