Måndagen den 2 nov.2020

Efter bänktillverkning och uppmonterande av gamla skruvstädet för någon vecka sedan slutfördes idag byggprojektet genom uppsättande av portarna och stängningsanordning.

Endast fläktinstallation, lampuppsättning och återförande av inventarierna återstår samt naturligtvis ett avslutande ryggåsakalas för alla engagerade arbetare och givmilda personer som skänkt material till hembygdsföreningens smedjeprojekt.

Vid samtal med Gert den 25 okt. lovade han att kontakta Lennart för att de tillsammans ska tillverka och installera luftrör från fläkten till ässjan så smedjan blir fungerande.

Resterande som målning och markarbete kan förhoppningsvis Klasakommitte’n ansvara för till våren   varvid smedjekommite’n kan upplösas. I dagsläget kan inte jord, som Bengt på Kristineberg lovat köra dit med hjälp av Harry Möller, forslas över gräsmattan pga regnet utan detta måste göras när marken torkat upp eller frusit till. Dessutom ska golvet i smedjan fyllas upp ca: 5 cm med bärlagergrus vid samma tillfälle.

Nu tackar jag för mig och önskar alla som skänkt material hjälpt till och stöttat mig under byggnationen en riktigt bra vinter där vi nästa år kan träffas på Klasa för kalas utan Covid19 och sedan glädjas vid en invigning av smedjan. Om tillräckligt intresse finns kan det kanske även anordnas en smideskurs så småningom i smedjan.

Klicka på länken ”Smedjebygget” för att komma till galleriet med fler foton.

Lindberga Hembygdsförening

Skapad av: Hans-Eric Östheden (2020-11-02 18:06:49) Kontakta föreningen