Smedjan börjar ta form på sin plats i Klasaparken, vid gärdesgården mellan brygghuset och linbastan. Projektgruppen möts på måndagskvällar och vid de två jobbtillfällena har man kommit så långt att del av stenväggen (gaveln) nått fullhöjd.

Måndag 1:
Arbetet att bygga stenfot utfördes med Andreas Johansson som med grävmaskinen placerade stenarna på plats med benägen hjälp av Anders Björcke, Anders Nilsson och Ingvar Johansson. Under tiden borrade och spräcktes de större stenarna av Harry som hade god hjälp av barnbarnet Jesper Olausson Möller.
”Inspirerande att projektet omfattas av så många och kunniga medlemmar”, sammanfattar Hans-Eric Östheden.

Måndag 2 (1 juni):
Ingvar/Harry Möller hade förberett, hämtat och kört dit mer sten. Dessutom har Krister lovat köra dit bottenstenhäll till ässjan. Arbetet med att bygga upp stenfoten utfördes av Andreas och hans grävmaskin. Harry och Jesper fortsatte sitt arbete med att klyva de större stenarna. Krister Johansson (Lämpegården) har levererat/skänkt bottenhällen till ässjan. Karl-Johan Andersson har inte enbart skänkt ytterligare sten till bygget. Vid arbetskvällen idag överraskade han dessutom med att bjuda arbetslaget på kaffe med bullar och kakor, vilket naturligtvis var överraskande, glädjande och uppskattat. Därtill har Andreas åtagit sig att köra/skänka ytterligare stenkross för utfyllnad av grunden.
Östheden: ”Det flyter på bra… och vi är naturligtvis mer än tacksamma över stort engagemang och de värdefulla gåvor som kommit projektet till del.”

Lindberga Hembygdsförening

Skapad av: (2020-06-06 17:18:59) Kontakta föreningen