Om oss

Lilla Edets Hembygdsförening bildades 1977,efter att Lilla Edet tidigare tillhört Flundre Hembygdsförening (Lilla Edet ingår i Flundre Härad) och vi har idag cirka 150 medlemmar.

Vi bedriver idag vår verksamhet på tre olika platser i kommunen.Sommartid på anrika Tösslandagården som har anor från 1500-talet.Huvudbyggnaden är möblerad med originalmöbler och glas och porslin från tidigt 1900-tal.Där firas det nationaldag,midsommarfest,samt hantverks och loppismarknad m.m. Vi har även utställningar som varieras år från år. Fridhemsstugan, äldsta byggnaden i Lilla Edets kommun, har traditionell julmarknad men även skolklasser besöker stugan för att se alla gamla saker. Ljungkullen. som ligger mitt i byn,och är navet i vår verksamhet,har vår och höst "Historiskt Cafè" med olika teman. Mycket välbesökta! Där har vi även Jul,Påsk och Höstmarknader. Under vinterhalvåret är olika cirkelverksamheter igång på Ljungkullen. Vår förening har vid flera tillfällen lånat ut olika föremål och kläder till filminspelningar, bland annat till filmen  "Unga Astrid". Vi får från allmänheten ta emot många olika föremål som vi dokumenterar och arbetar med för att de skall kunna visas för våra besökare och kommande generationer.