Image

Det finns en ljudguide, som ni kan ringa för att få en guidning av hembygdsgården, dess historia och byggnader. Telefonnumret är 0771-27 27 00, kod 0304

Det går utmärkt att ta med sig eget kaffe och njuta av den fina miljön i parken.Image

Dergårdens Hembygdspark

Beskrivning: Karta Fotograf: saknas

Dergårdens Hembygdspark ligger på en av Dergårdarnas gamla gårdstun. Gårdens man-gårdsbyggnad och undantagsstuga står kvar på sina ursprungliga platser. De utgör ett minnes-märke över den äldre bondgårdskulturen i Lerum. Manhuset ”Johns stuga” sägs vara ett av Lerums äldsta hus.

Hembygdsparken förvaltas av Lerums Bygdegille, en ideell förening, bildad 1955. Föreningens främsta syfte är att föra vårt kul-turarv vidare så att kommande generationer ska få kunskap om hur våra förfäder levde och verkade.

Föreningen samlar in och vårdar föremål och fotografier från gångna tider.

Image

Johns stuga sedd från Alingsåsvägen. Mangården är från 1825.

Bygdegillet arrenderar markområdet och de två ursprungliga husen av Lerums kommun. De hus, som flyttats till området, ägs av föreningen.