Enslingen på Bockön

Foto:  Jörgen Geschwindt

Rubriken antyder ensamhet och visst levde August Mattson i ensamhet större delen av sitt liv, dock tillsammans med sina djur - höns och getter.

Men hans start här i livet visar något annat. Han föddes i Hala i Bro socken inte långt från Lysekil. Redan tidigt visade det sig att han var ett intelligent barn och lärde sig bl.a. främmande språk. Socknens präst ville att han skulle gå folkskollärarseminariet i Göteborg, men ekonomin satte stopp för detta och i stället började han som bokhållare på stenindustrin på Malmön.
Han var duktig och hade flera arbeten. Så småningom drogs han norrut till Frugård och Vänersnäs, fortfarande som bokhållare. Han var en omtyckt gäst på herrgårdsfesterna och ”lade ner avsevärt med pengar på kläder”. Under denna tid blev han förälskad i en kvinna och uppvaktade henne, men flickans föräldrar ansåg att August inte var tillräckligt passande för henne, så det var förmodligen därför som han flyttade till Falköping och startade en skosvärtefabrik, men med negativt resultat och därefter flyttade han till Åsbro och blev bokhållare på Åsbrohammars spikfabrik.
Efter ett tiotal år flyttade August till Bockön i Tisaren för att ägna sig åt sina stora intressen i livet - astronomi och djurskötsel. Ön fick han hyra för 5 kronor om året sedermera 7,50 kronor om året och från denna tid härstammar naturligtvis namnet Enslingen på Bockön
Han bodde 20 år på ön och från denna tid finns många minnen kvar i form av skrifter och noteringar - ja han skrev (vackert och sirligt) så mycket att han hade svårt att få papper att skriva på.
Noteringarna handlar mest om astronomi - men han uppfann även en räddningsbåt och upprättade en ny tidsordning. Hans författarskap omfattar dikter och en trosbekännelse.
Hans kunskaper i språk utnyttjade han nu bl.a. genom skriftväxling med franska vetenskapsakademin.
Han hade ett fantastiskt orienteringssinne och ”hävde” sig ut i skogen och gick alltid närmaste vägen.
Han var också hönsodlare - gallikultör - och opererade även sina sjuka höns. Äggen såldes inte bara i takten av Hallsberg (Bockön ligger relativt nära  inte långt från Tunbo), utan även i Stockholm. Han hade hjälp av banvaktarfruar som åkte tåg till Stockholm och sålde äggen där. Det märkliga är att han märkte äggen med datum och hönans namn och tack vare det nådde han stora framgångar.
Till slut lämnade han Bockön och fick hjälp med bostad i Skogaholm.
Han slutade sina år i Skogaholm där han fortsatte att skriva bl.a. sina dikter inte minst kärleksdikter till kvinnan från sin ungdomstid, vilken han inte kunde glömma.

Han hade med tiden blivit lite av en rikskändis så Svenska Dagbladet skrev en längre artikel om honom och det startades en riksinsamling för att få in medel till renovering av hans hus.
Men hans liv slutade i fattigdom och han fick till och med ge sig ut på tiggarstråt.

Han levde mellan 1839 och 1928.

———

På länsarkivet i Örebro finns en mängd material arkiverat om och av August Mattsson -

ENSLINGEN PÅ BOCKÖN - en rik skatt att ösa ur för framtida forskning.

/Alf Fransson

Lerbäcks Hembygdsförening