Kolmilan Inger 2014

Kolmilan tändes fredagen den 2 maj. Vädret var lite kylslaget men solen sken och många kom för att vara med om festligheterna. Kvällen inleddes med att Skallsjö drängar sjöng och spelade. Kl 19.00 fick vi alla veta att årets kolmila heter Inger och det blev då dags för Inger Engstrand att tända milan tillsammans med Göran Litzell och Rolf Engman. Åskådarna fick  höra Dan-Ove Svensson och Barbro Johansson berätta om  hur tändningen går till och vad som händer i milan. Årets kolmila bestod av 60 m2 barrved som var skänkt av skogsbolaget Vida. Veden var återanvänd från det stora scoutlägret i Loo förra året.  Håkan Igelström, som representerade Vida, tackades med en blomma och en stor applåd.
Köerna till kolbullarna blev lång och röken låg tung från grillen. Men den som väntar på något gott väntar aldrig för länge. Att få äta en kolbulle med lingonsylt är ju inte något man gör varje dag. Det erbjöds också korv med bröd och kaffe med dopp och möjlighet att värma sig inne i soldattorpet.

Från söndagens friluftsgudstjänst på förmiddagen och från eftermiddagens musikunderhållning med Mariana Bartholdsson och Claes Isaksson kommer också lite bilder.

Se följande bildspel:

Kolmilan 2014

VISA MER

Lena Bergstena Hembygdsförening

Skapad av: Marianne Svensson (2019-11-12 11:02:24) Kontakta föreningen
Ändrad av: Marianne Svensson (2019-11-12 11:02:24) Kontakta föreningen

Lena Bergstena Hembygdsförening

Skapad av: (2014-05-09 17:39:01) Kontakta föreningen
Ändrad av: Lena Bergstena Hembygdsförening (2019-11-12 12:15:30) Kontakta föreningen