Kakfesten 2014

Årets kakfest blev liksom förra året en "god" stund för alla kakälskare. I år hade 20 st nappat på erbjudandet att vara med i tävlingen om " vem som bakat den godaste kakan".
Vann gjorde Inger Engstrand och Marita Sohl som lyckades få lika många röster. De belönades med varsin kakbok.

Kvällen började med att Dennis Söderberg från Vårgårda sjöng med ackompanjemang på gitarr. Dennis är 14 år och mycket musikalisk. Han återkom fler gånger under kvällen.

Thord Wetter var kvällens huvudgäst. Han hade under åren 1972-2009 drivit Mauritz kaffehus vid Nordstan i Göteborg. Pga en ombyggnad och alltför höjda hyrespriser tvingades han att sluta och bor nu i Vreta utanför Herrljunga. Han berättade om hur han importerar råkaffe, visade oss hur man rostar det och pratade om hur nyttigt kaffe är och hur pigg man blir av det. En mycket intressant föreläsning.

Vinnande kakrecept
Toscarutor (Inger Engstrand nr 9)
200 gr smör smältes
Vispa 4 ägg med 5 dl socker
Tillsätt 2 tsk vaniljsocker, 2 kryddmått salt, 1 dl kakao , 3 dl vetemjöl och det avsvalnade smöret.
Bred ut i långpanna och grädda i 200 grader i 15 min.
Glasyr: 1 påse kokos (200 gr), 1 dl ljus sirap, 2 dl socker, 1,5 dl grädde, 75 gr smör sjudes tillsammans i 5 minuter.
Bred över kakan och grädda ytterligare 10 min. När kakan svalnat skärs den i bitar.

Mockabit (Marita Sohl nr 17)
1 dl socker
1 dl potatismjöl
4 dl vetemjöl
2 hg margarin
2 tsk kaffesnus (pulverkaffe)
Blanda ihop alla ingredienser och knåda ihop till en deg. Rulla ut till längder och krusa dem med en gaffel. Skär i bitar ca 5 cm långa och lägg på plåt med bakplåtspapper. Grädda i 200 grader. Doppa ändarna i smält blockchoklad. Man kan också lägga samman dem med smörkräm (smör och florsocker) emellan och därefter doppa ändarna i smält blockchoklad. Ca 50 st enkla eller 25 st dubbla.

Övriga recept kommer att publiceras inom kort.
Mina citronbitar   Mina citronbitar

Här följer fler kort från festen:

Lena Bergstena Hembygdsförening

Skapad av: (2014-11-16 15:10:01) Kontakta föreningen
Ändrad av: Lena Bergstena Hembygdsförening (2019-11-12 15:54:51) Kontakta föreningen