Om oss

Lena-Bergstena hembygdsförening bildades 1981 för att värna om och vårda hembygdens miljö och dess kulturarv och föra detta vidare till kommande generationer. Föreningen vill nå detta syfte bl a genom att organisera torpvandringar, studiecirklar, föredrag och annat som kan öka kunskapen om bygden, dess natur och historia.

Hembygdsparken vid Lena hed är föreningens hemvist. Denna invigdes 2009 då ett gammalt soldattorp flyttats till platsen och renovering och inredning var klar. I parken reses årligen, fr o m 2009, en kolmila med tändning den första fredagen i maj månad. Detta har blivit föreningens största evenemang varje år. Mycket folk kommer för att se tändningen, äta kolbullar och pröva lyckan i lotteriståndet och framförallt träffa vänner och bekanta.

År 2011 utkom föreningens första hembygdsbok: "När sockna vá kommun. Livet i Lena och Bergstena 1862-1951". I dec 2011 fick föreningen  mottaga Vårgårda kommuns kulturpris "för föreningens engagemang och nyskapande av en hembygdspark". Utmärkelserna utökades i sept 2012 då föreningen också fick mottaga Lions i Vårgårdas kulturpris.

Föreningen erbjuder ett stort utbud av olika arrangemang. Ta del av programmet under "Meny" och "Program".

Varmt välkomna!