Långlöt i bild

Långlöts senaste sockenbok, Långlöt i bild – i vardag och fest, är ett verk med 800 äldre fotografier fördelade på 270 sidor. Boken gavs ut 2012 och blev utsedd till Årets Hembygdsbok 2012 av Sveriges Hembygdsförbund på Bok- och biblioteksmässan i Göteborg 28 september 2013.
Bokens pris, 250 kr.
Långlöt i bild

Långlöt i tid

Långlöt i tid är en skrift där vi har samlat viktiga händelser i socknen från 1100-talet till 2013. Där kan man bland annat läsa om att 1861 anställs Maria Sjöman som barnmorska i kommunen. Årslönen är 150 kr. Dessutom får hon 2 kr för varje förlossning hos hemmansägare, 1 kr hos jordtorpare och 50 öre hos fattiga.
Utgivningsår 2013. Pris 25 kr.
Långlöt i tid

Långlöt – ur en ölandssockens kulturhistoria

Långlöt – ur en ölandssockens kulturhistoria, är Långlöts första sockenbok som gav ut 1970. Boken består av 230 sidor. Boken är tyvärr slutsåld.
Boken kan finnas på nedanstående länk.
Bokbörsen

Gamla boplatser i Långlöt

Gamla boplatser i Långlöt är en skrift som handlar om gamla boplatser i socknen och de människor som bebodde dessa. En utgivningskommitté med Verner Andersson i Himmelsberga i spetsen forskade fram fakta från både muntliga och skriftliga källor. Skriften sammanställdes och utgavs 1988.
Pris 15:-
Gamla boplatser i Långlöt

Ägonamn i Långlöt

En av Långlöts Hembygdsförenings senare publikationer är Ägonamn i Långlöt. Föreningen har under några år samlat in uppgifter om de gamla namnen på gårdarna och ägorna i socknen. De som har gjort det stora arbetet är Anna Erici, Inger Nilsson och Kerstin Henrysson. Skriften innehåller kartor över Långlöts åtta byar och förklarande texter om de olika namnen på gårdar, åkrar, ängar, vägar och andra platser.
Pris 130:-
Ägonamn i Långlöt

Gamla hus- och kvarnplatser i Åstad

Den här skriften berättar om platser i Åstad, där det en gång i tiden fanns byggnader och kvarnar. Platserna är funna bland annat med hjälp av kartor från Lantmäteriets "Historiska kartor".
Framforskat av Gösta Jansson - Långlöts Hembygdsförening.

Finns att läsa på:
Gamla hus- och kvarnplatser i Åstad