Boksläpp i Hemgården

Nu har Långlöts Hembygdsförening givit ut en ny skrift. Föreningen har under några år samlat in uppgifter om de gamla namnen på gårdarna och ägorna i socknen. De som har gjort det stora arbetet är Anna Erici, Inger Nilsson och Kerstin Henrysson. Skriften innehåller kartor över Långlöts åtta byar och förklarande texter om de olika namnen på gårdar, åkrar, ängar, vägar och andra platser. Boksläppet skedde i Hemgården den 24 juli 2019.

Image
Redaktörerna för skriften, Anna Erici, Inger Nilsson och Kerstin Henrysson.

Image
Pressen var på besök för att rapportera. Anders Marell från Ölandsbladet studerar materialet i den nya skriften.

Image
Förutom skriften har man även tagit fram en stor karta över Långlöts socken med alla ägonamnen
som ska sättas upp i Hemgården.

Image
Kartan med alla de 560 ägonamnen utsatta med en speciell färg i varje by.

Image
Här studeras den stora sockenkartan.

Image
Ella Andersson från hembygdsföreningens styrelse överlämnar ett presentkort som tack till de tre redaktörerna.

Försäljningen gick över förväntan så nästan alla exemplaren såldes  under dagen!
Eftersom efterfrågan var stor så har en ny beställning gjorts från tryckeriet.

Anmäl ert intresse via e-post till

Kerstin Henrysson - [email protected]
Inger Nilsson - [email protected]