Hembygdsföreningens vän och välgörare Lennart Åhrèn

har lämnat oss, men hans ljusa minne kommer att leva kvar.

Lennart föddes 1930 i Södra Åkershult och kom tidigt med i Hembygdsföreningens arbete genom sina föräldrar Gerda och Viktor Pettersson Åhrèn som var med och startade föreningen 1938. Han var redan som barn en renlevnadsmänniska, duktig i idrott och hade lätt för att lära. Han hade då sina flesta vänner inom frisksportrörelsen som levde efter mottot -en sund själ, i en sund kropp -. På möten och läger gjorde han sig väl känd som både god idrottare och trevlig sällskapsmänniska. På frisksportarnas riksläger 1958 vann han den Hellenska mångkampen, där det gällde att både klara av olika idrottsutövningar och svåra teoretiska frågor. Vi andra ”Hyltebor” var mäkta stolta över vår föreningskompis. Det gick bra för honom även inom yrkeslivet, både här hemma och runt om i världen med många nästan omöjliga uppdrag, allt från mejeribygge på Kuba till att bygga skolor i Etiopien. I några nummer av SOCKENBUDET har Lennart själv berättat om en del av sina uppdrag.

Vid hembygdsföreningens 50-årsjubileum 1988 var Lennart jubileumstalare. Han gav en mycket fin bild av vad en hembygd kan betyda. Föreningen fick en högtidsstund där också hans hustru Margareta spelade flöjt från hembygdsstugans veranda. Vid detta tillfälle instiftades även Släkten Åhrèns hembygdsstipendie som sedan har fyllts på vid flera tillfällen. Initiativtagare var Lennarts farbror Arthur men hela släktföreningen ställde sig bakom. Ett trevligt initiativ som gjort att föreningen kunnat utdela ett stipendium till - någon som gjort något bra för Långaryd - vid varje årsmöte sedan 1990.

Sedan Lennart flyttat hem till Sverige med sin familj har han kommit och hälsat på hemma i Södra Åkershult, hos vännerna i Boarp och vid hembygdsföreningens arrangemang då och då. Alltid lika vänlig, glad och humoristisk. Lördagen den 5 februari somnade Lennart in för alltid, omgiven av sina närmaste. Saknaden blir stor men minnet kommer att leva länge.

Birgitta Holmén.

Långaryds Hembygdsförening