Det är ingen av våra medlemmar som har hört av sig efter inlägget i förra Medlemsnytt, om var Kvarsebo Konsumtionsförenings första butik låg. En av vår hembygdsförenings tillgångar är att vår ordförande Jan Moberg är ”kartnörd”.  Jan har lagt en karta från år 1769 över en nutida karta och även om proportionerna på den gamla kartan inte är exakta, överensstämmer det väl med, att det som längre tillbaka i tiden var gästgivargård blev 1906 Konsumtionsföreningens första butik.  Jan har även lagt in de byggnader som finns på 1868 års Häradskarta över en nutida karta. Här är skalorna mer tillförlitliga och visar att huset låg på vägen framför nuvarande hus på Båtbyggarevägen 81. Detta är den kunskap som vi nu har, den kan behöva revideras framöver om nya fakta tillkommer.

Kvarsebo Hembygdsförening

Skapad av: Jan Moberg (2021-03-04 15:43:45) Kontakta föreningen