Det stora industriområdet som började planläggas vid motorvägen E18 runt "avfart Östanbro" verkar har stoppats. Planerna kallas TÖP 73 "område F".

Många i Kungsåra socken har skickat in protester mot det 170 ha stora området (= 250 fotbollsplaner). I förslaget som Västerås kommun planerade för var området tänkt för "tung industri" med "påverkan av buller eller lukt" och skulle "generera tung trafik".

Sören Johannson har varit drivande i motståndet bland de närboende vid Östanbro, han har också varit i aktiv kontakt med projektgruppen för TÖP 73. Sören fick 17 december följande mail-meddelande från kommunens Tjänstemän:

"Område F "Avfart Östanbro" lyfts ut ur planen och kommer inte finnas med i det fortsatta framtagandet av en granskningsversion av TÖP 73 Mark för nya verksamhetsområden enligt beslut av styrgruppen den 10 december”.
Detta är tjänstepersonernas bedömning inför den fortsatta hanteringen och är alltså inte behandlat av politikerna ännu.

Många i Kungsåra hoppas att de beslutande politikerna i detta fall följer råden från Tjänstemännen!

Kungsåra Hembygdsförening

Skapad av: Lars-Erik Ericsson (2022-01-04 19:09:20) Kontakta föreningen