26:e Augusti hölls ett digitalt stormöte i Kungsåra Bygdegård angående Avfart Östanbro med c:a 85-90 personer närvarande.

Representanter från kommunen presenterade förslaget om nya industriområden i Västerås kommun. Kommunens företrädare presenterade varför och hur förslaget tas fram (det är en ”beställning” från Kommunstyrelsen) och kommer att behandlas i olika nämnder och styrelser framåt. Grunden är kommunens behov av industriområden i framtiden.

Områdena som är 7 till antalet ligger på olika platser i kommunen och ett område är ”Östanbroavfarten” vid E18. Det som särskiljer Östanbroavfarten är dess storlek, 170 hektar - det motsvarar ungefär 250 fotbollsplaner! Förslaget är tänkt för etablering av industrier citat:

”Det gäller i första hand verksamheter och industrier som är ytkrävande, påverkar omgivningen med buller eller lukt, genererar tung trafik samt har behov av hög eleffektförsörjning”. Det ärr alltså ett av Sveriges största industriområden som planeras.

Vid mötet framkom att merparten av markägare är emot förslaget och genomgående var stämningen negativ mot förslaget ”Östanbroavfarten”. Styrelsen för Hembygdsföreningen har tagit stämningen på mötet till sig och har tillsammans med Bygdegårdsföreningen skrivit ett yttrande till kommunen där förslaget Östanbro ”sågas”.

Se svaret till kommunen på samrådshandlingen här (pdf) Synpunkt avfart Östanbro 20210926 signerad.pdf

Kungsåra Hembygdsförening

Skapad av: Lars-Erik Ericsson (2021-10-13 22:19:59) Kontakta föreningen