Stort firande vid Kumla hembygdsgård

Drömmar, finska pinnar, spritsar, ajakakor och nötchokladrutor är bara ett axplock av den dignande kakbuffé Kumla Hembygdsförening bjöd de 70-tal personer som kommit för att fira föreningens 60 år. Kumla Hembygdsförening bildades 1960 och skulle ha firat detta år 2020. Pandemin satte dock stopp för det.
Ordförande Kerstin Forsgren hälsade alla välkomna och gav åhörarna en historik över föreningen och hembygdsområdets uppkomst. Hon gav också exempel på olika underhållare som besökt hembygdsgården, ex Bo Zetterlind och Gunde Johansson.
Så var det dags för alla att ta för sig av den fantastiska kakbuffén. Bengt Kyllinge underhöll under kaffedrickandet med egna och andras visor.
Samtliga byggnader var öppna och många passade på att besöka dessa. Sparbössor i olika format är i sommar utställda i en av bodarna. Där finns även tidningen ”Lyckoslanten” med Spara och Slösa. En tidning som åtminstone de äldre känner till.
Besökarna dröjde sig kvar för att få en pratstund med någon gammal bekant medan Bengt Kyllinge fortsatte att underhålla.
                                                                                             Text.    Birgitta Brannemo

Kumla Hembygdsförening