Farhults Mölla

Koordinater: 56.219551, 12.715752

Ring 076-773 54 12 för information, besök, information eller hyra av Möllehuset.

AKTIVITETER 2023

Söndag  2 juli    Skånska möllors dag!      Öppen mölla    13.00 - 16.00

Lördag  15 juli   FARHULTS MÖLLEMARKNAD!
Välkomna till vår marknad där vi samlat lokala hantverkare och  utställare som ges möjlighet att visa och sälja sina alster

Söndag  6 augusti    Hembygdens dag     Öppen mölla     13.00 - 16.00
Möllan som tillhör Kullens Hembygdsförening, är av typ Holländare byggdes 1850, ligger på en backe strax efter infarten till Farhults by, på den gamla kustvägen mellan väg 112 och Ängelholm. Denna mölla, som drivs av Farhults Möllekommitté, har en gång varit ett fint sjömärke för de dåvarande fiskarna när de gick in i Skälderviken.
Möllan besöks årligen av många turister.

Möllan kan besökas på de av Kullens Hembygdsförening anordnade mölle-dagarna, eller efter överenskommelse.

Tyvärr är inte möllan ännu i skick att mala säd. De nya vingarna är nu på plats och nästa stora projekt blir att åtgärda hättan så att den går att vrida mot vinden.

Vi har en gammal fin råoljemotor på 25 hk, som vi startar upp ibland när vi har besök.

Intill möllan ligger ett mycket vackert ”möllehus”, som en gång före ombyggnad varit möllarens höns- och grishus. Detta vackra korsvirkeshus är ofta är uthyrt till konstutställningar och fester av olika slag.

Lägg gärna en gåva i bössan som sitter i möllans port, vid ert besök. Pengarna går till hjälp att bevara möllan.

För mer information se Farhults Möllas hemsida:
www.farhultsmolla.se

Du kan också följa Farhults Mölla via Facebook. Gå in på Facebook och ange Farhults Mölla. Gilla och kommentera!

Läs gärna mer under fliken Minns du?

Kullens Hembygdsförening

Skapad av: (2012-01-24 19:58:40) Kontakta föreningen