Farhults Mölla, minns du

Farhults möllemarknad 2023

INVIGNING AV NYA VINGAR

Lördagen den 26 september 2016 var det en stor dag för Farhults mölla. Vi invigde våra nya vingar som tillverkats av Sten Nilsson, Laholm. Invigningen och klippandet av bandet gjordes av Jan-Erik Hansson, Sparbanksstiftelsen Gripen som har varit vår största bidragsgivare till våra nya vingar. Senast det var en liknande tillställning var den 30 juni 1973. Då invigdes möllan efter en omfattande renovering.

Efter invigningen serverades gulaschsoppa och kaffe med hembakad äppelkaka och givetvis hade vi lotteri också.  Ett uppskattat inslag var Kullagillet med spelmän som uppträdde på samma sätt som när möllan invigdes 1973.

Nu vill vi i möllekommittén till sist tacka er alla för att ni köpte andelar i vingarna eller bidrog på annat sätt. Det är mycket tack vare er som vi lyckades ro vingprojektet i hamn.

Nya vingar

Möllan har nu fått sina nya vingar. De två vingparen ät tillverkade av Sten Nilsson i Laholm och han svarade även för uppsättningen på möllan. Han svarade även för vingbytet på Bräcke mölla.  Vingarna är tillverkade av Douglasgran och häckverket av lärk.

Efter 40 år är det alltså dags att byta. Ett stort projekt som inte kommittén klarar med egna medel, därför har vi sökt bidrag från Länsstyrelsen med flera. Vi välkomnar ytterligare bidrag så att vi kan fortsätta att hålla möllan i fint skick. Har du intresse av att se Farhults Mölla bevaras för framtida generationer så lämna gärna ett bidrag.

Kullens Hembygdsförening

Skapad av: (2017-03-01 18:43:14) Kontakta föreningen