Starke Tufves museum

VARMT VÄLKOMNA TILL STARKE TUFVE OCH SISSA!

Vad gäller program hänvisar vi till Fleninge hembygdsförening:

Så här besöker du Starke Tufves museum:

• Stanna gärna till vid museet - närhelst du önskar - och lyssna till berättelser om Starke Tufves bravader för 300 år sedan.

Du scannar bara av befintlig QR-kod med din smarttelefon!
Välkommen!

Adress:

Allerumsvägen, Ödåkra

GPS koordinator N 56 6,2 16´ E 12 44,205`
( 56.103549, 12.736829)

Legenden Starke Tufve på Duvestubbe
I Kullabygden äger vi en kulturskatt utöver det vanliga. En kulturskatt som förts vidare från generation till generation i över 300 år. En kulturskatt som måste vårdas, men också anpassas till tidens krav, för att nå kommande generationer. Det handlar om de unika sägnerna om Tufve Jönssons (1685-1747) bravader i början av 1700-talet. Redan under sin levnad blev Tufve Jönsson "bravadernas man" på grund av sin häpnadsväckande styrka och hjälpsamhet.
Den som först insåg berättelsernas kulturella värde var ingen mindra än Gisela Henckel (Trapp). Hon och hennes far, konsul Carl Henckel, lät 1890 uppföra ett museum över Tufve & Sissa vid Duvestubbe gård.
Öresundsposten var av allt att döma de som såg till att berättelserna kom i tryck för första gången. Detta vid tidningens 80-årsjubileum 1928.
Fram till andra världskriget kände praktiskt taget varje person i Kullabygden till denna kulturskatt. Men efter kriget föll minnet av Starke Tufve allt mer i glömska och samma öde drabbade även "Giselas lilla museum" som hon skapat just för att folk aldrig skulle glömma Tufve och hans hustru Sissa (Karna).
Starke Tufves museum är numera vitalare än på länge och berättarskatten har återuppstått. Den finns att köpa i digitalt format med ljud såväl som bild. En god retoriker, Lars Svenson, tolkar berättelserna om Starke Tufve, medan konstnären Jörgen Waltermarks charmfulla illustrationer förstärker dramatiken. Tillsammans ger detta en tidstypisk och målande visuell upplevelse av Starke Tufves bravader på 1700-talets Duvestubbe.

Kullens Hembygdsförening

Skapad av: (2012-03-15 13:43:10) Kontakta föreningen