Hembygdsmuseet Ålarps loge

Image

Alltsedan föreningen bildades 1957 har vi fått ta emot ett stort antal föremål och redskap som skänkts av sockenbor. Vi har inte haft några lämpliga lokaler där vi har kunnat visa våra samlingar. En del har förvarats i sockenmagasinet och en del i ladugården i Bredegården, lokaler som varit så trånga att det inte gått att visa upp något utan att först bära ut det i det fria, och då varit beroende av väder och vind. På grund av utrymmesbrist har vi inte heller kunnat ta emot fler föremål.
   2016 fick vi erbjudande av Gösta och Britten Jonsson att disponera en loge, dvs övervåningen på f d Sigurd Ahlstedts ladugård i Ålarp, en yta omkring 400 m². Vi accepterade erbjudandet och såg möjligheten att ordna ett hembygdsmuseum där vi kan visa upp våra samlingar och ge besökare en inblick i gångna tiders levnadsförhållanden.
   Logen kunde inte användas i befintligt skick, utan att först rustas upp. Där fanns bl a 50 - 60 m³ hö och en hel del virke som avlägsnats.  Ojämnheter i golvet har åtgärdats och på hela golvet har lagts spånskivor.  För att inte fåglar ska flyga in har anslutningar mellan väggar och tak tätats med fogmassa. Fönster har renoverats och målats om. Körbryggan har fått ny trädel och nya barnsäkra räcken i trä. En helt ny elinstallation med central, vägguttag och lysrörsarmaturer har gjorts. Vi har nu en ändamålsenlig lokal, där vi kan skapa ett museum.
   Nu har större delen av våra samlingar kommit på plats. Här finns jordbruksredskap, allt från plogar och årder till självbindare och tröskverk. Kvarnar, handdrivna tvättmaskiner, en  likvagn, åkvagnar, slädar. fläsk- och saltkar, redskap för repslageri och linberedning och mycket annat finns också här.
   Bortsett från elinstallationen och räckena har allt arbete varit ideellt. Det är framför allt en kärntrupp bestående av Anders, Berndt, Bo, Karl-Lennart, Svante och Wåge som lagt ned tusentals timmar för att åstadkomma det vi nu ser.
   21 september 2019 var det äntligen dags för invigning av Ålarps loge, hembygdsmuseet som nu efter flera års ideellt arbete stod klart. Omkring 150 personer kom till Ålarp i ett strålande höstväder.
   Kulturchefen Thomas Hanzén invigningstalade, Johan Karlsson blåste en fanfar och det blågula bandet klipptes av Lill-Sigge Haag, 3 år. Ägaren Britten Jonsson uttryckte sin tillfredsställelse med att logen nu är ett hembygdsmuseum och överlämnade nyckeln till föreningens ordförande Anders Stigbäck. Han öppnade dörrarna och alla kunde gå in och ta del av utställningen. Anders berättade om tillkomsten av museet och om de föremål som finns där. De flesta föremålen har anknytning till jordbruk och flera av de äldre besökarna kände igen många av föremålen och redskapen och för de yngre fanns det mycket att lära.
Ett nära hundra år gammalt tröskverk och en gammal elmotor startades upp.
På logen finns också en repslagarbana, redskap för linberedning, tvättmaskiner både handdrivna och elektriska, en stockbåt funnen i Enegrenen, en orgel från missionshuset samt några kyrkbänkar. På baksidan av logen finns en stenbrytare ”Röja lätt”.
   Britten Jonsson bjöd på ostkaka och kaffe och då kom kyrkbänkarna till användning.
Invigningen överträffade alla förväntningar och alla var nöjda med dagen.
Arbetet med Ålarps loge kommer att fortsätta, utställningen kommer att växa och kompletteras.
   Sedan fortsätter vi att bygga upp miljöer, visa upp fler föremål, kanske ordna föreläsningar eller möten. Det är vår förhoppning att vi ska kunna få ungdomar och yngre generationer intresserade. Att få besök av skolklasser är något vi önskar och ser fram emot.
   Vi har fått projektstöd från Jordbruksverket och bidrag från Eksjö kommun och Sparbanksstiftelsen Alfa

Utan deras bidrag och stöd hade vi aldrig kunnat genomföra projektet.
Vi riktar ett stort tack till dem.

Tröskverk

Stockbåt och åkvagnar