Kvarnar

Sandbykvarnen

Sandbykvarnen. Fotot taget efter en novemberstorm 2009. En ny korsarm och två nya vingar monterades 2007 samt en ny gångås. Hårda vindbyar i förening med ej tillräcklig spärrning/låsning av kvarnhjulet blev för hård belastning så att korsarmarna bröts. (Nu är nya friska korsarmar och vingar monterade. Juni 2011)

Solbergakvarnen

Solbergakvarnen. Nya vingar, nya stöttor samt ommålning gjord. Dessutom vid några tillfällen underhållsreparation av vingarna.

Sotehög (Klinta) kvarnen

Klintakvarnen, Sotehög. Flyttades från Salomonstorp, nedmonterad, och uppfördes i Hembygdsföreningens regi på Sotehög, Klinta, i mitten på 1980-talet. Vingreparationer p.g.a hård vind samt underhållsmålning har gjorts.

__________

Kvarnkommittén: Björn Andersson; Köpingsvik (sammank.), Stig Johansson; Hörninge, Anders Persson; Laxby, Tommy Lundberg; Sandby,  Bo Lundqvist; Källingemöre, Henrik Linnarsson; Köpingsvik.

__________

Köping-Egby Hembygdsförening

Skapad av: (2012-05-25 22:38:37) Kontakta föreningen
Ändrad av: Köping-Egby Hembygdsförening (2024-04-19 16:48:32) Kontakta föreningen