Föreningen

Gillet 2020

Vi startar årets hembygdsgille för 2020 med kommande planer för musikkvällar, café vid sockenmagasinet, midsommarfirande, Kvarngårdens Dag m.m. men vi får också passa på och titta tillbaka på ett 2019 som bjudit på både positiva och negativa inslag samt händelser.

Vi är väldigt glada för att Kvarngårdens uthyrningsverksamhet ökade något, till exempel hyrdes av flera skolor runt skolavslutningen för utomhusaktiviteter samt för att ett antal födelsedagar och bröllopsfester genomfördes i ”stugan”. Men vi lovar att det finns plats för fler evenemang för de som vill hyra!! En av våra aktiviteter under våren är den årligt återkommande växtmarknaden, som vädret till trots, denna gång var hyfsat välbesökt. En annan gammal dröm (för vissa i styrelsen) var bygget av en riktig utomhusscen vid Kvarngården - som byggdes i vackert vårväder inför midsommar. Med den investeringen, så känner vi att det finns nya möjligheter för utveckla Kvarngården vidare.

2019 bjöd på ett mycket bra midsommarväder, vilket resulterade i många besökare från Knivsta med omnejd. Vi gissar att 400-500 bilar tog plats på ”parkeringsåkern” och över 2000 personer dök upp för traditionellt midsommarfirande på Kvarngården med dans, fika, tombola, lotterier, spelmän och glass! En annan höjdare var Kvarngårdens Dag – där vi återigen fick njuta av extremt bra väder, vilket resulterade i många besökare och kö till fiskdammen.

Det enda som känns tråkigt, när vi sammanfattar 2019, var förlusten Hembygdsgillets ordförande Nils-Olof Dahlin, som så sent som i mars-2019 höll i ordförandeklubban, men som ryktes ifrån oss efter en kortare tids sjukdom i juni. Tack Nils, för dina insatser!

Ett arbete som skett under våren var arbetet runt att få ordning och reda på medlemsregistret vilket gjordes under våren 2019 av Margot Helgesson och Ewy Brink. Nu har vi äntligen lite bättre koll på våra medlemmar – och vi välkomnar givetvis fler! Vi hann också starta en ny tradition en vecka innan första advent – tunnbrödsbak – där Kvarngårdens stora vedugn fick bekänna färg för både privata intressenter och för en officiell bakning med fika. En höjdare som vi kommer att göra om.

En medveten strategi i gillet har varit att dra ned på den kulturbevakning runt större förändringar i kommunen som skett under många år. Vi kommer givetvis att fortsätta bevaka turerna runt Skräddarbo, men huvudfokus ligger på att utveckla Kvarngården och Sockenmagasinet. Om ni haft svårt och hitta till Kvarngården, så kan vi nämna att vi under hösten fick en stor vägskylt uppsatt ”HEMBYGDSGÅRD” vid Forsbyvägens vägkant. Helt omöjlig att missa!

Du vet väl att du alltid kan hyra Kvarngården för din egna aktiviteter, medlemmar får alltid ett rabatterat pris, och vi är alltid öppna för nya idéer och förslag. Vad sägs om teater, nationaldagsfirande, halloween, utställningar eller konserter, bara himlen är enda begränsningen!

Välkommen till ett nytt år med hembygdsgillet och till alla trogna medlemmar som svettades och slet med gillet under 2019: TACK!

Hälsningar Kjell Eriksson / Ordförande

Gillet inför framtiden