Andra sevärdheter i trakten

Knislingebygden är rik på sevärdheter. Besöker du Klockaregården kan du finna andra platser att besöka på nära håll. Nedan är några exempel.

Bara ett stenkast från Klockaregården ligger Knislinge
kyrka
, en kyrka från ca 1200 med medeltida målningar i valven.

Wanås slott och slottspark ligger ca 3 km väster om Knislinge samhälle. I parken visas modern konst. Här finns även restaurant, butik och hotell. Själva slottet med flyglar ägs och bebos av familjen Wachtmeister.

Hällristningarna i Frännarp är unika på många sätt. De är de enda kända hällristningarna i norra Skåne och det finns ingen ristning i Sverige som har så många vagnsmotiv. De är daterade till bronsåldern (1500 - 500 år före Kristus). Vill du se dem? Åk till Gryts kyrka, vik av mot Solberga och ta första avtagsvägen till vänster, följ sedan vägvisningen.

Gryts kyrka är även den en kyrka från medeltiden. Den omges av en mur med stigluckor. Den gamla sockenstugan, alldeles utanför kyrkogårdsmuren, innehåller ett litet kyrkomuseum. Ta kontakt med pastorsexpeditionen i Knislinge om du vill besöka kyrkomuseet.

I Kviinge (Hanaskog) finns ännu en 1200-talskyrka.
Kviinge, som ligger fem kilometer söder om Knislinge, var ursprungligen en bondby men växte med järnvägens och parkettfabrikens tillkomst vid sekelskiftet 1800/1900.

Ballingstorpsgården, ett par kilometer söder om Hanaskog är en väl bevarad göingegård med vackra omgivningar mot Helgeån. Här finns det också möjligheter att skåda fåglar i Helgeån, året runt. En vandringsled invigdes sommaren 2010.

Knislinge Hembygdsförening

Skapad av: (2012-04-22 11:49:32) Kontakta föreningen