Med sitt strategiska läge vid riksväg 27 är Lockryd Svenljunga kommuns största satsning för etablering av industri, handel och kontor. Inom en timmes bilfärd finns en miljon möjliga kunder. För den som söker ett läge med god logistik har Lockryd nära till både järnväg, flyg och hamnar. Riksväg 27 är en viktig transportled i Boråsregionen och en del av Baltic Link, länken för transportnätet i Östersjöregionen. Den största planerade etableringen på området är en batterifabrik. Vi samarbetar med Boråsregionen för att möjliggöra detta.

Under slutet av 2021 undertecknades en villkorad avsiktsförklaring om hyresavtal nyproducerad fastighet på 380 000 kvadratmeter mellan Logistea och den internationella battericellstillverkaren Freyer. Just nu jobbar etableringsprojektet med olika delar kring att detaljplanelägga den mark som eventuellt kommer användas för en batteriproduktionsanläggning. Detaljplanen måste bli klar innan 31 december 2023.

Kindgillet fick under årets utflykt till hembygden en genomgång av projekt Lockryd från Magnus Nilsson, före detta kommunordförande och nu projektledare för etableringsprojektet.

Kindgillet i Göteborg

Skapad av: Mattias Ranfors (2023-01-05 16:11:37) Kontakta föreningen