DN-artikel inför nya motorvägen 1994


Av OLA SIGVARDSSON
Stavsjö har fått sin dom. I höst invigs den nya motorvägen, 18 kilometer E 4 mitt emellan Nyköping och Norrköping. Två mackar och Sveriges äldsta vägkrog läggs ner. Förmodligen byns enda livsmedelsbutik också. Och anrika Stafsjö värdshus vacklar.
Visst vet du hur det ser ut i Stavsjö. Den där lummiga dalen med sin lilla sjö - och så det gula värdshuset med en silhuett av en hjort som landmärke. En naturlig paus för såväl familjer på semester som bussturister och handelsresande.
Snart ser du det inte mer. Redan i höst måste du tvinga bort bilen från en bred och bekväm motorväg för att få njuta av Stavsjö.
Visserligen kommer inte motorvägen att vara så långt borta, bara på andra sidan sjön, men det är ändå fråga om ett brott mot resvanor som sträcker sig hundratals år tillbaka i tiden.
Den äldsta delen av värdshuset byggdes redan på 1660-talet, som personalbostäder åt Stafsjö bruk. Redan då gick vägen mellan Stockholm och Vättern just här. 1750 blev bostäderna krog - och har varit så sedan dess. Om du står framför värdshuset, så ser du den ursprungliga byggnaden till höger. Den dög i över 200 år. 1971 byggdes den matsal som nu finns i mitten av värdshuskomplexet. Hotellet, den stora byggnaden till vänster, kom till så sent som 1985.
- I modern tid har vi investerat omkring 30 miljoner kronor i den här anläggningen, säger hotellchefen Dick De Jonge som sköter anläggningen åt ägarna, Movia Hotell.
- Självklart kommer det att bli ett svårt avbräck för oss när E 4 försvinner. Men det är förhoppningsvis inte slutet. Jag räknar med att omsättningen sjunker 25 till 30 procent.
Ryggraden i verksamheten kommer att bli konferenser, framför allt för företag och myndigheter i Norrköping och Nyköping. Konferensarrangemangen står redan i dag för hälften av värdshusets inkomster.
- Vad vi hoppas mest på är att få turistbussarna att köra av från E 4 och komma ner till oss, säger Dick De Jonge.
- På sätt och vis kommer vi att bli ännu mer attraktiva för bussföretagen än hittills. Skönheten i vår natur blir inte mindre av att bilarna försvinner från Stavsjö.
Stafsjö värdshus har 12 helårsanställda. På sommaren jobbar 35 personer på anläggningen och de allra flesta kommer från trakten. Samtidigt finns det ortsbor som hoppas på en helt annan lösning för Stavsjö än den Dick De Jonge skisserar.
Precis norr om samhället ligger Ålberga. Kommer du norrifrån ser du Kila kyrka med sina två torn. Strax därefter kör du ner i en dalsänka och kommer fram till en Statoilmack och en Scandic-vägkrog.
Där hoppas personalen att bussturisterna ska få ett helt nytt ställe att stanna vid. En ny rastplats med bensinmack och hotell uppe vid nya motorvägen. Drivet av Statoil och något lokalt restaurangföretag, förmodligen från Nyköping.
Vägverket är intresserat, liksom Statoil. Men innan ett definitivt beslut fattas måste någon vara beredd att satsa pengar i en restaurangrörelse. Och det är inte så lätt. I dag ligger krogarna tätt längs E 4.
- Vi vet inget om framtiden, säger Peter Johnsson på Statoil-macken. Inget mer än att vi stänger i oktober. Hoppet står till en ny mack.
Detsamma säger Birgitta Claeson på Scandic-krogen. Men hon och hennes arbetskamrater har ett extra skäl att känna vemod:
Äldsta vägkrogen
- Det här är Sveriges äldsta vägkrog, säger Birgitta. Det var i slutet av 40-talet som Evert Karlsson och hans fru började servera mackor och kaffe till långtradarchaufförer. Och det var chaffisarna som berättade för dem hur motell och vägkrogar fungerade ute i Europa.
1949 beställde Evert hem fem fat bensin från Essos depå i Oxelösund. Skulle räcka minst en vecka, trodde han. De tog slut redan samma dag.
- Jag tror att vi klarat oss så bra i alla år för att vi ligger på lagom kissavstånd från Stockholm, säger Birgitta Claeson.
Men nu är det slut. I oktober breds de sista köttbullsmackorna och de sista falukorvsbitarna kastas på stekplattan.
- Naturligtvis vill vi ha en ny anläggning vid motorvägen, säger Birgitta. Men det kan aldrig bli detsamma. Vi har trivts så bra med varandra och med den stämning som är i de här gamla, slitna lokalerna.
Inne i Stavsjö ligger en Shellmack i skuggan av värdshuset. Den drivs av Tommy Johansson.
- Mina föräldrar startade här 1957, säger han. Men nu är det slut. Vi har ingen möjlighet att överleva utan E 4. Det känns bittert. Och jag vet inte vad jag själv ska ta mig till. Kanske den där nya anläggningen längs motorvägen, om det blir något av den.
Inte bara livsmedel
Lika deppigt är det i Stavsjös enda livsmedelsbutik, granne med Shell. Innehavare sedan tio månader är Alber Chabe.
- Jag hade så stora förhoppningar, säger han. Jag visste att E 4 skulle försvinna men var övertygad om att de 200 hushåll som finns här i trakten skulle räcka som underlag för en välsorterad närbutik.
- För att locka stadiga kunder har jag inte bara livsmedel. Affären är till exempel utlämningsställe för Systembolaget, jag har ett litet apotekssortiment och videouthyrning.
- Ändå går det inte. Jag har gjort förlust ända sedan jag började här, trots att vägen ligger kvar. Det är E 4 som ger mig 70 procent av mina inkomster. Ortsborna sviker, de väljer att handla i Nyköping eller Norrköping i stället.
- Som det ser ut i dag har jag inget annat val än att slå igen, säger Alber Chabe.
Mer optimistisk om bygdens framtid är Bertil Axelsson, näringslivsdirektör i Nyköpings kommun:
- Visst blir det en dramatisk omställning, säger han. Det försvinner nog mellan 25 och 50 arbetstillfällen, vilket är mycket för en liten ort.
-Jag skulle kunna tänka mig att inflyttningen ökar eftersom man kan erbjuda en helt annan livskvalitet än med E 4 inpå husknuten.
SIGVARDSSON

Editerad av: Börje Eriksson (2018-12-31 10:27:38)