Hemska händelser.

Järnvägsolyckan Malmslätt

Text och bild är tagna ur boken Malmslätt-rätt och slätt. Skriven och utarbetad av Hans Nilsson och Marie Ohlsén.

Tågolyckan i Malmslätt: Malmslättsolyckan ägde rum den 16 juni 1912 då nattsnälltåget (kontinentaltåget)kolliderade med ett södergående tåg. Det södergående stod inne på Malmslätts station. Många vagnar krossades och båda loken skadades svårt. I samband med olyckan dödades 22 personer och 12 personer blev svårt skadade. En av de avlidna var August Strindbergs dotter Greta. Orsaken till olyckan var den mänskliga faktor där missuppfattningar mellan ställverksvakten och tågklareraren skett. Efter den händelsen utformades flera säkerhetsdirektiv för tåg.

Lagerlundaolyckan: Två nattåg kolliderade den 15 november 1875 vid Kapellån mellan Malmslätt och Bankeberg (Vikingstad). Vid denna tågolycka omkom nio personer. Det var Sveriges första riktigt allvarliga järnvägsolycka. Orsaken var den mänskliga faktorn, kommunikationsmissar.

Image

Ett mord inträffade under lördagsnatten den 15 maj 1920. Mordet utfördes mot fröken Anna Gustavsson, vaktmästarinna vid Gustav Adolfskapellet. Hon misshandlades svårt och avled till följd av sina skador tisdagen den 18 maj. Gärningsmannen var en f.d. ångbåtseldare Oskar Emil Johansson född 1885, han var värnpliktig på Malmen. Han var ute efter civila kläder och kom att misshandla henne svårt med bland annat en kastrull. Johansson band henne sedan vid sängen. Han var på fri fot i fyra dygn innan han greps efter att ha inställt sig själv hos polisen. Anna Gustavsson begravdes på Kärna kyrkogård. Oskar Johansson satt till en början på Linköpings fängelse men fördes efter några månader över till Västerviks hospital.

Mordet på pigan Stina

Mordet på pigan Stina. En gravsten på Kärna kyrkogård vittnar om en tragisk händelse. På gravstenen står "Härwid hvilar unga pigan Stina Persdotter från Tokarp hvars timmerliga lif på åldrens 4de år af fadrens mordiska händer utsläcktes den 12 maij 1782"

Stina som bodde i Tokarps by blev ihjälslagen av sin far med en yxa. Orsaken är oklar men fadern var nedstämd och tyckte att det  eviga straffet inte kunde bli värre än vad jordelivet var. Han hade även begått andra brott som skulle ge dödsstraff men endast prästen i Kärna visste vilka de var. Han ansågs vara mentalt sjuk och slapp undan dödsstraff men en muntlig tradition i socknen säger att han blev avrättad på Slaka avrättningsplats.

Badplatsen Svartåfors

En tragisk drunkningsolycka inträffade i juni 1961 vid Svartåfors badplats. Två 14 åriga flickor: Cecilia Nilsson och Ann-Mari Nilsson från Gärdstad hade just slutat skolan i Malmslätt för året. Flickorna hade cyklat för att bada. De hade tänkt utnytja sin första lediga sommardag vid Svartån. Brandkåren sändes ut för att dragga på kvällen då de anmäldes saknade. Man hittade den ena flickan på 6 meters djup. Den andra flickan hittades något senare . Båda var dåligt simkunniga. Hur olyckan gick till är det ingen som riktigt vet.

Kärna Hembygdsförening

Skapad av: (2013-10-10 15:43:55) Kontakta föreningen