75 personer kom till höstens sista medlemsmöte den 10 november för att ta del av historien om Kalmar läns slakterier. Det var de två tidigare verkställande direktörerna Sune Sigvardsson och Jan-Erik Johansson som berättade både historien och egna minnen.
Slakteriet är känt av alla kalmarbor eftersom den ligger mycket centralt i staden. Så var det inte när det startades upp som ett svinslakteri 1907. Den ligger kvar på samma plats, men då var det långt från Kalmars centrala delar.
Slakteriet har alltid haft stark anknytning till det svenska lantbruket, andelsslakteri under många år och nu samarbete med över 6000 svenska lantbrukare. Genom olika inköp och sammanslagningar är namnet nu  KLS Ugglarp AB som är helägt av Danish Crown. Det är Kalmars största företag med 650 anställda. Koncernen har 1500 anställda.

Bilderna från vänster: Sune Sigvardsson och Jan-Erik Johansson. Svinslakteriet 1907. Något om utvecklingen.

Kalmar Stads Hembygdsförening

Skapad av: Jan Målberg (2022-11-11 19:09:42) Kontakta föreningen