I vackert väder söndagen den 12 juni genomfördes en vandring runt kvarteret Guldsmeden som omringas av Larmgatan, Storgatan, Kaggensgatan och Norra Långgatan. Kvarteret liksom mycket annat i staden blev helt utraderat genom den stora branden 1765. Återbyggnaden gick snabbt och flera hus finns kvar efter återuppbyggnaden.  Vandringen leddes av Bengt Bengtsson med hjälp av Birgitta Theander och Bibi Palmqvist. Under vandringen  visades bilder på hur det såg ut i äldre tider. Det skapade många minnen och diskussion om tidigare butiker och även butikspersonal.  Bengt-Olof Andersson har haft sitt arbete på Kvarnholmen och hade mycket att berätta. 30 intresserade medlemmar deltog.
Bilderna: Vänster Bengt Bengtsson, Birgitta Theander och Bibi Palmqvist. Mitten Del av Storgatan - del av kv Guldsmeden. Höger: Bengt Bengtsson och Bengt-Olof Andersson.

Kalmar Stads Hembygdsförening

Skapad av: Jan Målberg (2022-06-13 18:49:28) Kontakta föreningen