Äntligen! Efter mer än 1 1/2 års uppehåll med möten inomhus på grund av Coronapandemin var det åter dags den 23 november 2021. Det var ett möte dit 100 medlemmar kom - således ett fantastiskt intresse/behov. Föreningen bildades 1980 och fyllde 40 år förra året. Då fanns ingen möjlighet till firande. Dagens träff inleddes med att ordförande Bengt Bengtsson gav en återblick över de 40+1 åren. Gunnar Magnusson var med vid bildandet och han berättade kort om det.

Härefter var det Kalmar FF:s klubbchef Markus Rosenlunds tur. Alla fotbollsintresserade vet att det har gått mycket bra för laget med placering på den övre halvan i den allsvenska tabellen. Inte lika känt är föreningens engagemang i många samhällsaktiviteter riktade till ungdomar. Om detta berättade Markus. Exempel är projektet Kalmar FF med hjärtat. Här ingår att besöka skolar, hålla läxläsning, bedriva spontanfotboll i områden är ungdomsföreningar saknas, ha fotbollslag för funktionsnedsatta, vara aktiva på Barnkonventionens dag och mycket mycket mer.

Dagens huvudnummer var Historien om Berga Udd. Maj Schmidt har givit ut en bok med det namnet. Maken Nils-Erik påbörjade arbetet och en tid efter han död fortsatte Maj projektet. Det blev klart 2021.Maj berättade om områdets utveckling och om familjer och personer som har bott och bor där. Hon visade många bilder. Berga Udd var ett sommarstugeområde som genom förnyade byggnadsplaner har utvecklats till ett exklusivt permanentboende. Boken rekommenderas till läsning.

Dagen till ära bjöds deltagarna på tårta.

Bilderna: Deltagare vid mötet, Maj Schmidt och Markus Rosenlund.

Kalmar Stads Hembygdsförening

Skapad av: Jan Målberg (2021-11-29 16:57:22) Kontakta föreningen