Den 29 september hade vi hösten tredje medlemsträff utomhus, fortfarande med maximerat antal deltagare. Denna gång var det dags att stifta bekantskap med två magnifika byggnadsverk från 1600-talet som nyligen fått ett uppfräschat utseende. Byggnadsankvarierna Richard Edlund och Jan Westergren från Kalmar läns museum svarade för informationen. Rådhuset har fått tillbaka den fasadfärg som den sannolikt hade när den invigdes 1690. Den är nu vitkalkad. Även kartuscherna har fått en helt ny lyster. Kavaljersporten har haft många skador, orsakade av tidens tand, trafik och dåligt underhåll. Nu har den restaurerats och blivit ett fint smycke. Även stadsmuren har fått ett underhåll genom omfogning – nu med kalkbruk från Öland.
Bilderna från vänster: Bengt Bengtsson, Rickard Edlund, Jan Westergren med Coronaavstånd. Vid Kavaljersporten och vid Rådhuset.

Bengt Bengtsson, Rickard Edlund, Jan Westergren
Vid Kavaljersporten, Kalmar