Publikationer

Föreningen har givit ut dessa publikationer:

Kalmar kring sekelskiftet. Wulff Fürstenberg.  20 kr. SLUTSÅLD

Frostknäppen genom 50 år. 100 kr

Prästänkan. SLUTSÅLD

Calmare Gamla Malm.  60 kr

Berga Villasamhälle.  60 kr

Gamla Varmbadhuset i Kalmar. Samarbete med Jim Sundström.  60 kr

Svinö.  50 kr

Kalmars historia i korthet (utanför publikationsserien).  20 kr

Hus med historia. 10 kr

Butiker i Kalmar på 1950-talet.  150 kr.

Erik Lönnegren.  80 kr

Kalmar Lexikon. 200 kr

Skälbytorpen. 100 kr

Kampen mot Den Röde Hanen. 100 kr

Vi gjorde spetor. Fyra tändsticksfabriker i Kalmar 1853-1967. 150 kr

ImageGetingen 100 år. 150 kr

Image Klappat klart, 180 kr, 150 för medlem

Du kan beställa genom mejl till [email protected]. De finns oftast att köpa vid våra medlemsträffar. Det går också kontakta någon styrelseledamot.
Vid försändelse tillkommer porto.

NÄR DU VILL LÄRA OCH LÄSA MER OM KALMAR - ETT DUSSIN FÖRSLAG AV BENGT BENGTSSON

1. Gunnar Håkansson: Kalmar och Kalmarbor under 1600-talet. 1944.

2. Manne Borgwall: Från flydda tiders Kalmar. 1944.

3. Manne Borgwall: I minnets skimmer. 1954.

4. Minnesskrift - Stadsfullmäktige i Kalmar 1863-1962. 1962.

5. Manne Hofrén: Kalmar - karolinska borgarhus i sten. 1970.

6. Liss-Eric Björkman: Kalmar från forntid till nutid. 1988.

7. Skotte Linde: Det har stått i tidningen. 1991.

8. Göran PD Adolfsson: Öar kring fästningsstaden. 1998.

9. Anders Wolke & Kenneth Ottosson: Kalmar med ritstift och penna. 2003.

10. Skotte Linde: Skotte Lindes bilder. 2007.

11. Per Jarlbo: Kalmar gatunamn. 2007.

12. Anders Johansson. Kalmar. 2008

OCH SÅ KALMAR LEXIKON - FÖRSTÅS!

Nedanstående artikel om skriften om Erik Lönnegren publicerades av Östran under mars 2016:

Ganska många gånger genom åren har det stått att läsa om Kirre Lönnis här på Torget. Och gensvaret har varit starkt vid varje tillfälle. Det är många som hört av sig och velat prata om hans bilder. Erik Lönnegrens klatschiga måleri har glatt flera generationer Kalmarbor. Fortfarande kan man se hans färgglada, ofta lokalhistoriskt präglade bilder i många trappuppgångar runt om i stan. Även på Öland och i Oskarshamn har en del av hans verk bevarats. Men under årens lopp har många bilder målats över och försvunnit. Detsamma gäller väggmålningar i nöjeslokaler av olika slag. En stor panoramamålning över Kalmar har dock bevarats i paviljongen i Folkets park. I bygdegården i Stenåsa finns också en hel svit målningar som Lönnegren gjorde 1948, året före sin död vid bara 52 års ålder. Av de kulisser och dekorationer Lönnegren försåg lokalrevyerna i Kalmar med från mitten av 20-talet fram till slutet av 40-talet finns förstås ytterst lite kvar. Lönnegren hade ambitioner även som stafflikonstnär och hur många tavlor av hans hand det fortfarande hänger runt om i hemmen i Kalmar och på Öland är omöjligt att veta. Det som överlevt av Kirre Lönnis verk är alltså rejält utspritt och det är en välgärning att Gunnar Magnusson och hembygdsföreningen inventerat vad som återstår. För Lönnegren är, precis som Gunnar Magnusson så fyndigt betecknar honom, ”en förbigången konstnär”. Och då syftar han förstås inte enbart på att många människor varje dag bokstavligen passerar hans bilder i trapphusen på skilda håll i stan. Det här är en skrift att bli glad av, om bilder som glatt och ännu gläder många människor. Och det känns extra roligt att Östra Småland kunnat dra ett par strån till stacken.

Kalmar Stads Hembygdsförening

Skapad av: (2012-06-16 19:23:36) Kontakta föreningen
Ändrad av: Kalmar Stads Hembygdsförening (2023-09-18 13:27:00) Kontakta föreningen