Årets Kalmarbild

OBS. STYRELSEN BESLUTADE 19 OKTOBER 2022 ATT INTE ANORDNA TÄVLING OM ÅRETS BILD 2022. DE PENGAR SOM STÅR KVAR SKA I STÄLLET ANVÄNDAS TILL EN BOK UTGÅENDE FRÅN SKOTTES EGNA BILDER JÄMFÖRDA MED NYTAGNA BILDER MED SAMMA MOTIV

BÄSTA BILDEN AV KALMAR – ÅRETS KALMARBILD

Bakgrund: Curth Skotte Linde, född 1922, avled 2017 och i dödsannonsen kunde man läsa att de som ville hedra hans minne kunde göra det genom att skicka en gåva till Kalmar stads hembygdsförening. Skotte verkade under många år i Kalmar som fotograf, skribent och revyartist. Han har givit ut ett antal böcker med egna och andras bilder som dokumenterar staden. Styrelsen har beslutat att medlen ska användas till att dela ut ett stipendium/köp av bild till den eller de fotografer som bäst dokumenterat Kalmar fotografiskt under kalenderåret. En tävling skall således utlysas och inlämnade foton bedömas av en jury.

Priser har delats ut 2018, 2019 och 2021. 2020 var det uppehåll pga Coronapandemin. Se längre ner på sidan.

Regler:

1. År 2022 utses Årets Kalmarbild av Kalmar stads hembygdsförening i samarbete med Kalmar läns museum. Mottot är: "Bästa bilden av Kalmar år 2022". Bilden ska spegla livet i Kalmar och vara tagen 2022. Sista inlämningsdag är 31 december. Juryn utser tre bilder som den anser bäst svarar mot mottot. De belönas med ära, berömmelse och att vi köper bild/bilder av de tre vinnarna. Föreningen kan också köpa in andra tävlingsbidrag. Resultatet av tävlingen redovisas under februari 2023.

2. Högupplösta tävlingsbilder - högst 5 stycken - ska skickas in i digitalt format, jpg-filer, till [email protected]Ange namn och telefonnummer.

3. Bilderna kommer att bedömas av en jury på 5 personer vars uppgift är att utse tre stipendiater. Juryn känner inte till vem som har lämnat bidragen.

4. Juryns beslut är utan appell.

5. Kalmar stads hembygdsförening förutsättes få rätten att använda de stipendiumbelönade bilderna för eget bruk samt för publicering i media.

6. Ett urval av lämnade bidrag kommer att ställas ut på Kalmar läns museum.

7. Frågor kan skickas in till tävlingens e-postadress.

...........................................................................................................................................................................................................................................

PRISTAGARNA 2021

Tävlingens vinnare 2021 blev Anneli Bång. Juryns motivering: Att denna bild är fångad 2021 råder ingen tvekan om. Bilden är tagen en dramatisk dag sommaren 2021, torsdagen den 26 augusti. Många kommer väl ihåg de stora översvämningar som drabbade staden och människorna på olika sätt.

Image

Andra pris tilldelades  Boppe Perhamn . Juryns motivering: En fintkomponerad bild med ett utsnitt av fasaden på Linnéuniversitetet. Den ensamma människan nere i vänstra hörnet sätter liv i bilden på ett påtagligt sätt.

Image

Tredje pris gick till Maritha Svensson. Juryns motivering: En vinterbild från Kattrumpan där vi ser en cyklist på väg framåt i skenet från gatubelysning.

PRISTAGARNA 2019

Tävlingens 1:a, Sune Hansson, Kalmar, har skildrat ett ögonblick av en idrottstävling med löpare över Stortorget och som bakgrund vårt under 2019 nymålade, vackra och mer än 300 år gamla Rådhus med en gul taxibil som färgaccent. En mycket positiv bild av vår stad.

2:a kom Ann-Marie Fingerhut, Kalmar, med en bild som erinrar om Kalmars forna storhetstid som sjöfarts-, handels- och industristad. En tremastare ankrade under sommaren 2019 vid Elevatorkajen med den tidigare Ångkvarnen och Riskvarnen som bakgrund.

3:a blev Helena Erngard, Kalmar, som från Ängö fångat Varvsholmens bebyggelse med två nyligen sjösatta Sjövillor i ett förföriskt dis.

Hedersomnämnande tilldelades Lena Tallkvist, Växjö,  för en bild av en humoristisk sandskulptur av en sittande groda ridande på en sköldpadda. Kalmar slott skymtar i bakgrunden.

1. Sune Hansson (Rådhuset), 2. Ann-Mari Fingerhut (Hamnen),  3. Helena Ernsgård (Varvsholmen)

PRISTAGARNA 2018

Vinnarbild 2018

Andrapris 2018

Tredjepris 2018

Vinnare: Kristina Wirén.   Andra: Per G Ahlander.  Tredje: Björn Sandström.

Kalmar Stads Hembygdsförening

Skapad av: (2018-02-06 13:14:19) Kontakta föreningen
Ändrad av: Kalmar Stads Hembygdsförening (2022-10-26 09:19:13) Kontakta föreningen