2012-08-30 Konrad Helgesson Text och foto

Konrad Helgesson

l Hembygdsföreningens samlingar har vi i en bandinspelning gjord med Konrad Helgesson (1895-1991). Bandet spelades in den 20 februari 1991 i Konrads kök. Konrad har även intervjuats i lokalradion av Lennart Persson. Inspelningarna finns bevarade i Gillets arkiv.

Efter föräldrarnas död bodde Konrad på den lilla gården vid Tulebo Äng, ett rum och kök, tillsammans med systern Hulda, född 1896, och hustrun Olga, född 1890 i Dvärred, Lindome. Samtliga sov i köket, rummet använ­des inte till vardags. Alla tre kom att arbeta tidvis med torvupptagning för Götaverken under andra världskriget. Konrad arbetade periodvis bland annat även med issågning i Tulebosjön.

Konrad hade arbetat med torvupptagning redan under första världs­kriget. 1918 var han med om träfynden i Tulebo mosse. Då den arkeo­logiska utgrävningen äntligen genomfördes knappt 80 år senare var det bara Konrad som kunde peka ut den exakta fyndplatsen, med hjälp av en egenhändigt tillverkad karta. Utan Konrad Helgesson och hans karta hade Tuleboborgen blivit svårfunnen.

Från en intervju angående torvupptagning citeras:
- Konrad va väl en sån där löskegubbe?
- Ja han va lite försiktig med arbetet.
- Dom sa ju de att om de va tie man som gick ut på morron så va alla någotsånär rena så kom de hem tie man på eftermiddan då då va de nie som va skitiga.
- Konrad han höll sig ren ja.
- Han va la inte precis skapt för ska vi säga löpande band.
- Kom de ett litet dammkorn på åverålen så knäppte han bort de.

Ja, ja, det kan tyckas mycket om  hur man beter sig! (redaktörens kommentar)

Konrad dog för mer än 15 år sedan och huset är också borta sedan länge, men något av hans tillhörigheter är inlämnade till hembygdsföreningen och finns bevarade i arkivet.

Kållereds Hembygdsförening

Skapad av: (2012-08-30 22:52:07) Kontakta föreningen