2012-08-30 Charles Bengtsson "Tjalls" Text och foto

Charles Bengtsson – möbelsnickare och speleman

På långt håll i Böletsbacken kunde man förr känna igen när Charles Bengtsson kom ner på väg till affären vid stationen. Hans sätt att gå var karaktäristiskt. Vid var tredje steg han tog så knäade han. Han hade lång väg från gården i Labacka till Kållered station.

Han föddes 1875 på gården i Labacka, hans föräldrar drev jordbruk men Charles blev möbelsnickare. Tillsammans med Viktor Larsson på Bölet snickrade han åttkantiga soffbord. Han var också duktig på att renovera möbler. Hyvelbänken hade han centralt placerad i köket. Nära till arbetet. Den är nu placerad på Mölndals Museum i en miljö om Lindomesnickeri! På Långåker har vi en byrå som han troligtvis har tillverkat och ett ekskåp som han ägt men inte själv snickrat.

Han andra stora intresse var fiolen. Vid nitton årsålder lärde han sig att spela. Släkten var musikalisk och hans morbror Emil Rundberg spelade också. Charles lär ha spelat på ett sextiotal bröllop och dessutom anlitad vid många danstillställningar runtom i Kållered.

År 1927 var han i Stockholm på Skansen och spelade upp för att bli Riksspeleman. Vi vet dock inte med säkerhet om han klarade provspelningen. De mesta av låtarna han spelade hade han efter Martin Andersson i Lindome en mycket känd speleman. Charles spelade ihop med en släkting, Conrad Carlsson från Årekärr i Askim. Vid ett flertal tillfällen uppträdde de på Liseberg. Conrad var även med på Skansen 1927.

Charles Bengtsson dog 1960 och ligger begravd på Kållereds Kyrkogård

Kållereds Hembygdsförening