Kållered i förvandling

KÅLLERED I FÖRVANDLING

Ar 1888 invigdes järnvägen genom Kållered. Samtidigt skapades ett centrum. Tidigare var kyrkan och gårdarna vid landsvägen mot Annestorp, centrum i Kållered.

Landsvägen söderut mot Lindome och Halland gick där Streteredsvägen idag går. På 1840-talet ville ägaren till Rossareds gård ha en närmare väg till Göteborg. Han lät bygga en privatväg som tog en ny riktning genom Kållered. Gamla Riksvägen söder om Streteredsvägen kallades efter sin byggherre för Kjellbergska vägen. Avgift för vägen togs upp bl a vid tullbommen vid Flabäcks gästgiveri.

Den sanka marken mellan Vommedal och Böletbacken utdikades och uppodlades under mitten av 1800-talet. Marken delades upp i långa remsor mellan gårdarna i Backen och Vommedal. När sedan järnvägen kom så bildades en markbit mellan landsvägen och järnvägen.

Detta blev utmärkta tomter för affärs och bostadshus. Kållered hade fått ett centrum.

Kållereds Hembygdsförening

Skapad av: (2014-02-23 20:10:08) Kontakta föreningen