Image

Klockan 21 lämnade det ungdomliga fackeltåget klubbstugan uppe på berget vid Öljevi Idrottsplats och vandrade ner till de 200 Julitabor som samlats för sedvanligt valborgsmässofirande. Kvällen gynnades av ett nästan perfekt väder, obetydlig vind och en aning vårvärme.
Snart hade facklorna i tåget fått fyr på vårdkasen och körsångerna drog igång, först en frejdig barnkör följd av en välklingande ungdomskör, båda inspirerade och ledda av Jenny Sparrén.
 Så var det dags för årets vårtalare Barbro Hillerud som i ljuset av en ficklampa lockade fram vårkänslorna med hjälp av egna glada minnen, välkända och älskade dikter och humoristiska citat. Barbro avtackades med varma applåder och rosor. Efter Barbro var det så dags för en annan av Julitas stoltheter att ta ton, den duktiga kyrkokören under ledning av Catarina Sundin. De framförde både nya och traditionella vårsånger i såväl ursprungligt som i omarrangerat skick. Kör ock körledare avtackades med kraftiga applåder och rosor.
Tack vare att många Julitaföretagare välvilligt öppnat sina kassalådor, kunde sedan firandet avslutas med ett magnifikt och vackert fyrverkeri i fyra akter. De som i främsta rummet förtjänar att ärans för det allt igenom lyckade valborgsfirandet är Anders Karlsson och Joe Pettersson.

Text:  Leif Thegle       Foto: Magnus Andersson

Julita Hembygdsförening