Image

Julita Hembygdsförening inledde sitt verksamhetsår traditionsenligt i ett strålande vårväder med en bilutflykt den 22 april. Denna gång var det Malmköping som besöktes och där väntade den legendariske Leif Jacobsson vid hembygdsgården. Leif var sedan vår guide under besöket som inleddes med att det medhavda fikat intogs medan Leif berättade om bygdens historia i allmänhet och hembygdsgårdens i synnerhet. Den är uppbyggd kring den gamla Länsmansgården från 1700-talet och består idag av 13 byggnader som innehåller flera museer.
När vi sett oss runt i denna intressanta anläggning var det dags för en vandring genom den forna köpingens historiska kvarter. Vid Lilla Malma Kyrka fick vik reda på att Hasse Alfredsson hade rötter på platsen. Hans farföräldrars grav låg strax innanför stigluckan. På norrsidan vilar också den siste som utsattes för offentlig avrättning i Sverige, rånmördaren artilleristen Hjert. Han begravdes i ovigd jord utanför kyrkmuren men när kyrkogården senare utvidgades kom hans grav på ”rätt sida” av kyrkogårdsmuren.
Promenaden fortsatte sedan förbi det gamla tingshuset och ut till Malmahed, de indelta sörmlandsknektarnas exercisplats under nästan 150 år. På den storslagna heden hålls numera två stora årliga evenemang, Gammeldags Marknad och Malma-Marken.

Image

Vandringen avslutades framför den imponerande Regementsbyggnaden från 1785. Mellan denna och heden restes det ståtliga monumentet över mannen som såg till att Malmköping blev regementets samlingsplats på 1780-talet, Gustaf Adolf von Siegroth. Monumentet omges av åtta stenpelare som var och en representerar ett av regementets kompanier.
De drygt tjugo utflyktsdeltagarna avtackade den fantastiske guiden med en varm applåd och arrangören Lennart Olsson överlämnade några skrifter den egna hembygdsföreningen.

Text: Leif Thegle         Foto: Magnus Andersson

Julita Hembygdsförening