Image

Föreningens årsmöte16/3 i Lyan som bevistades av runt 70 personer, inleddes med utdelning av 2023 års Julitapristagare som i år gick till Folkkyrkan Julita som för kvällen representerades av Christer Johansson. Motiveringen löd ”För att ekonomiskt och med stort engagemang, under många år utvecklat och förvaltat fastigheten Föreningshuset Lidabacke som starkt bidragit till att föreningslivet i Julita kan fortleva och blomstra".
Under årsmötesförhandlingarna noterades att tre viktiga kuggar i arbetet valt att lämna styrelsen. Det var Gunilla Thorstensson efter 33 år, Lennart Olsson efter 12 år och Berndt Andersson efter 11 år, som avsagt sig omval. De ersätts nu av Per och Anders Bertilsson samt Arne Eriksson.
I valberedningen avgick den sammankallande Eivor Andersson. Ny i valberedningen blir Jan-Erik Eriksson.
Även bland revisorerna blev det skifte sedan Roland Berglund tackat för sig efter drygt 30 år. Till revisorerna ansluts nu Lennart Olsson.
Föreningens ordförande Fredrik Hernblom tackade de avgående förtroendevalda för deras viktiga insatser med blommor och presenter. Ekonomiskt står föreningen på stabil grund och gav ett överskott under verksamhetsåret på drygt 29 000 kr. Ett digert och intressant program presenterades innan kvällens ordförande Johan Jansson kunde avtackas för att ha lett kvällens möte på ett utmärkt sätt.
Efter kaffe och lotteridragning var det så dags för Fredrik Hernblom att berätta om Julita Styckebruk som försåg de svenska trupperna under 30-åriga kriget med lätt och tungt artilleri. Med utgångspunkt från den nederländske konstnären Allart van Everdingenns samtida målningar får man en god bild av hur bygden och bruket tedde sig i mitten på 1600-talet.

Text: Leif Thegle         Foto: Magnus Andersson

Julita Hembygdsförening