Image

För ett år sedan var arkeologen Andreas Forsgren på Lidabacke i Julita och berättade om de preliminära utgrävningarna utmed väg 56 norr om Äs.
Han lovade då att återkomma när undersökningen var helt avslutad sommaren 2022.
Onsdagen 12 oktober uppfyllde han löftet, först för de boende på Almgården sedan för Hembygdsföreningen på Lidabacke där det var fullsatt när ordföranden Fredrik Hernblom hälsade såväl Andreas som publiken välkommen.
Efter lite information om villkoren för den här typen av undersökningar i allmänhet, kom Andreas in på hur man jobbat under sommaren och vad man kommit fram till. Det undersökta området är sträcka på 800 meter på båda sidor om vägen som först schaktats av med grävmaskiner och där man sedan handgrävt att antal mindre schakt. Man har gjort över 25 000 fynd av mänsklig aktivitet i form av bl a redskap och stolpgropar för byggnader. Minst två, kanske tre långhus varav ett var ovanligt långt. Hela området utgörs av en betydande boplats från den så kallade trattbägarkulturen med början för 6000 år sedan. Den kännetecknas fastboende bönder och man räknar med att byn varit i bruk under en period på över 300 år.
Andreas hade med sig ett antal av de fynd man gjort på platsen. Det var keramikskärvor, yxor och andra redskap, ofta i grönsten. Nu återstår analys av en del fyndmaterial innan man kan göra en slutgiltig beskrivning av undersökningen. Andreas avtackades med en lång och stark applåd och av föreningens ordförande Fredrik Hernblom. Kvällen avslutades med kaffe, bokförsäljning och insamling till Rosa Bandet.

Leif Thegle     Foto: Magnus Andersson

Julita Hembygdsförening