Image

Seneftermiddagen 18/8 kom Anders Karlsson och Joe Pettersson med en transport möbler till den lite bortglömda badplatsen intill Munkleden i Julita. Efter avlastning och uppdukning var det klart för årets grillkväll.
På väg till grillplatsen hade de knappt 30 deltagarna i kvällens evenemang, också fått svara på 12 frågor som motsvarade ett läxförhör i den gamla skolans betygsbok. Den stora gemensamma grillen börja sakta men säkert få den rätta glödbädden och grillningen kunde inledas. Det var korvar i olika grovlek, längd och smak som samsades med köttstycken av mer ädelt slag.
Efter ett muntert gnabbande och ett antal vändningar började korvar spricka och anta en något ohälsosam kulör. Tillbehören kom nu fram och det blev en stund av dämpad matglädje runt borden.
Föreningens försäljningschef Gunilla Thorstensson passade då på att saluföra den nyutkomna boken om statarna på Julita gård, Arne Modigs ” Och sakta dalade snöflingor” och föreningen lokalhistoriska almanacka för 2023.
Till kaffet var det så dags att gå igenom de rätta svaren till tipspromenaden. Eftersom detta blev något förvirrat, inte minst p.g.a. att en fråga blåst ner i en nässelhög, kommer här de rätta svaren:
1 Nu är det år 1444 enligt muslimsk kalender
2 Björkvik var den största socknen i Katrineholm
3 Johan III var far till Sigismund
4 Julita hemvärn höll till i Bomanstorp i Leby
5 Bilden föreställde en skarvyxa
6 Leken kallas rövkrok
7 Vid krokiteckning tecknar man efter levande modell
8 Julitaberättelsen ”Sigurd och Idegert” skrevs av Olof von Dalin
9 Olympus Mons ligger på Mars
10 Römertopf är en lerkruka
11 Snoddas spelade bandy i Bollnäs
12 Reguladetri heter numera Proportionalitet
Utslagsfrågan: Avståndet mellan grillplatsen och ICA i Äsköping är 1250 meter fågelvägen.
Genom utslagsfrågan vann Inga Larsson 1:a, Roger Johnsson 2:a och Birgitta Eriksson 3:e pris.
Medan grågässen övningsflög i stora V-formationer över Gryts hage och grillplatsen, sänkte sig solen över Öljaren och det var dags att återvända hem efter ännu en varm och trevlig kväll.

Text: Leif Thegle  Foto: Magnus Andersson

Julita Hembygdsförening