Image

Efter två års uppehåll kunde föreningen äntligen genomföra den traditionsenliga Torg- och Hemvändardagen den första lördagen i juni. Som alltid skedde det i Äsköpings nu helt nymålade torgbodar. Det var till den fyrtioförsta marknaden i Hembygdsföreningens regi som Fredrik Hernblom hälsade välkommen.
Marknader har det dock hållits på platsen sedan slutet av 800-talet. Länge var det kreaturen som dominerade marknaden och det finns ännu människor som varit med föräldrarna här och köpt en blivande julgris.
Idag är den populära kaninhoppningen det enda djuriska marknadsinslaget.
Årets evenemang gynnades av ett perfekt väder, sol och 21 grader, vilket gjorde att publiktillströmningen blev mycket god och boken ”En gång Julitabo, alltid Julitabo”, där hemvändande Julitabor fick skiva in sig, snabbt fylldes med namn.
Inte lika positivt är att den negativa trenden vad gäller säljare står sig. I år stod flera av bodarna outhyrda. De säljare som ändå fanns på plats tyckte dock att dagen varit lyckad. Som vanligt var gräsytorna runt marknadsplatsen utnyttjade av säljare med ett mer skrymmande utbud.

I Aktiva Kvinnors bod gick lotteriförsäljningen så bra att lotterna var slut en timma innan marknaden stängde. Även i Hembygdsföreningens egen bod var efterfrågan på lotter stor för vem vill inte vinna en kvalitetsprodukt från Julita? Många handlade också av de lokalhistoriska böckerna och den sjunde upplagan av Julita-Almanackan var en annan bestseller.

Hoppborgen i form av en gigantisk fotboll fanns åter på plats och var mycket uppskattad av de yngre besökarna. Nytt för året var en guidad rundtur i föreningens stiliga traktorvagn till några av bygdens pärlor. Efter en lite trög start blev turerna allt mera välbesatta och uppskattade av resenärer i alla åldrar.
Image I övre änden på marknadsgatan slog sig allt fler ner för att avnjuta en kopp kaffe och en nygräddad våffla. Många gamla sockenbor återförenades där och kunde ventilera sina både glada sorgsna minnen från hembygden och sammanfatta sina intryck från årets marknad.

Leif Thegle        Foto: Magnus Andersson

Julita Hembygdsförening