Image

Lördagen 22/8 var det dags för föreningens tredje och sista cykeltur. Även denna gång var vädrets makter med oss, sol, lagom varmt och lätt motvind i Gimmerstas kastanjeallé. Första stopp var vid Råby, den gamla statbostaden från tidigt 1800-tal som 150 år senare förvandlades till äldreboende med sju små lägenheter. Strax intill Råby, på en åkerholme, låg en gång utgården Hvithälla som för 200 år sedan omvandlades till sjukstuga för veneriskt sjuka och efter det flyttades till Äsköping och där bli socknens första skolhus.

Sköttorp var andra stopp på turen. Stället som tidigare officiellt hette Sjötorp, var fram till 1873 utgård till Gimmersta. Detta år byggdes dagens hus upp i två våningar för att rymma flera av godsets arbetarfamiljer.

Tanken var nu att vi skulle ta oss igenom naturreservatet Strandhagen, men efter att misslyckats med att hitt den rätta ingången till reservatet och kaffesuget blivit för starkt, stannade vi på gården Stenkulla med medeltida anor och tillsammans med Åke Skytt, som bott här i snart 80 år, tömdes termosar och bullpåsar medan Åke underhöll med sina minnen från fornstora dar.

Turens sista stopp gjordes vid gården Strand som stått öde sedan familjen Öljarstrand flyttade ut 2011 och har sedan förfallit och är tyvärr snart är utom all räddning. Den mindre byggnaden från 1873 hålls dock i fint stånd och fungerar som sommarbostad. Manbyggnaden från sent 1800-tal köptes i somras av holdingbolaget Stonemountain och utnyttjas f n av Järven Ecotec som åtagit sig att sanera sjön Öljaren som ligger intill gården.

Leif Thegle      Foto: Magnus Andersson

Julita Hembygdsförening