Image

För andra året i rad hölls föreningens årsmöte utomhus under klarblå himmel, denna gång vid Torgbodarna i Äsköping.
38 medlemmar hade bänkat sig när kvällens ordförande Johan Jansson öppnade förhandlingarna. Verksamhets- och revisionsberättelsen hade redovisats i den årsskrift som delades ut i mars varför dessa utan längre föredragning kunde godkännas. För första gången på många år var årets ekonomiska resultat negativt, - 16 512 kr, vilket i huvudsak kunde förklaras av att några viktiga inkomstkällor fått pauseras och att bl a portokostnaderna stigit. Såväl kassaförvaltare som styrelse beviljades ansvarsfrihet för det gångna året.
Mötet enades om att medlemsavgifterna efter att ha legat stilla i 15 år nu skulle höjas till 125 kr för enskild och 200 för familj. Antalet medlemmar var vid årsskiftet 698.   Styrelsemedlemmarna Eivor Andersson och Håkan Pettersson hade efter många år avsagt sig omval och valberedarnas förslag att Berndt Anderson flyttas från suppleant till ordinarie och till nya styrelsemedlemmar utse Siv Blixt Nordin och Joe Pettersson antogs med acklamation. Samma gällde också de tre i valberedningen Agneta Pettersson, Ebbe Karlsson och Arne Lundkvist som samtliga ansåg att de gjort sitt efter många år. Till ny valberedning valdes Eivor Andersson, Håkan Pettersson och Birgitta Wahlström.
Efter att den formella delen av årsmötet avslutats avtackades de avgående funktionärerna av den omvalda ordföranden Ulla Pettersson, med blommor och presenter.
Ulla-Britt Olsson som i hög grad legat bakom tillkomsten och spridningen av Julitadräkten, överlämnade till föreningen via ombud, originalmönstren samt två kompletta dräkter, en kvinno- och en mansdräkt.
Mötet avslutades med kaffe och en diskussion om hur föreningen skulle kunna agera för att påverka Nordiska Museet att snarast åter öppna verksamheten på Julia gård.

Text:   Leif Thegle.         Foto:   Magnus Andersson.

Julita Hembygdsförening

Skapad av: Magnus Andersson (2021-08-14 13:43:38) Kontakta föreningen