Image

Med två dagars försening p g a otjänligt väder, kunde föreningen slutföra sitt improviserade höstprogram med en cykelutflykt.
Det var ett tiotal glada pensionärer som på måndagseftermiddagen gav sig iväg från ICA i Äsköping med ett första stopp vid åbolotten Vännäs. PÅ 1930-talet skänkte Elisabeth Tamm 100 tunnland jordbruksmark fördelade på fem lotter. Tanken var att man på sätt skulle stoppa upp flykten från landsbygden. På det markområde som avsattes hade hundra år tidigare genomförts ett Laga Skifte. Marken var då odlingsbar bara till en mindre del och nyttjades i huvudsak som betesvall. De torp och backstugor som då fanns på området strax före förra sekelskiftet lades ner då marken dränerats och behövdes för odling.
Nästa stopp gjordes vid Bergåsa som de senaste åren förvandlats från ett vildvuxet pörte till ett fantasifullt parkområde där gamla husgrunder förvandlats till vackra stenpartier och ankdammar. Här låg under många hundra år gården Berg som först i slutet av 1800-talet flyttades till sin nuvarande plats.
Vid det tredjestoppet vid Ritorp är idag en levande hästgård. På indelningsverkets tid förlade tre rotar sina soldattorp till denna utmark.
Efter en kortare förflyttning var det så dags att i Julita gårds jakthydda avnjuta det medförda kaffet.
Ett sista stopp gjordes så till sist vid Statarbacken på Julita gård. Inom loppet av några få år runt 1880 byggdes här fem större bostadshus, ångsåg, magasin och en stor murad lagård. Det skedde när gården ställdes om från att i huvudsak varit inriktad på spannmålsodling till animalieproduktion av mejeri- och köttvaror. Då behövdes arbetskraften på närmre håll så utgårdar såldes av och ersattes statare som fanns på plats i lagårdar, mejeri och gårdens övriga industrier. Deltagarna kunde konstatera att man hade haft en trivsam och intressant tur i hyggligt väder och framför allt kunna inom de ramar restriktionerna tillåter, få umgås med grannar och bekanta.

Leif Thegle (Text och foto)

Julita Hembygdsförening

Skapad av: Magnus Andersson (2020-09-17 17:09:33) Kontakta föreningen