Image

Föreningens årsmöte 2020 var planerat till 19 mars då också planer för det kommande verksamhetsåret skulle fastställas. Nu var det den 20 augusti och äntligen kunde årsmötet genomföras, om också i en lite ovanlig form och med begränsat antal deltagare.
25 medlemmar hade samlats på gräsplanen bakom klubbstugan på Öljevi idrottsplats denna härliga kväll som föregåtts av regn och åska under dagen.
Ordförande Ulla Pettersson hälsade alla välkomnade och påbjöd en tyst minut för de under året avlidna medlemmarna. Utmärkelsen ”Julitas eldsjäl” brukar normalt överlämnas på årsmötet men årets mottagare Astrid Gunnarsson hedrades vid en enklare ceremoni i juli. Motiveringen för hennes utnämning löd ”För sitt outtröttliga engagemang i Julitas framtid, våra barn! På hennes barnsång har hon på ett lekfullt sätt introducerat sångarglädje i många barnasinnen!”
Till årsmötesordförande valdes Johan Jansson och till sekreterare Jenny Andersson.
Johan betade på ett utmärkt sätt av dagordningen som bland annat innebar omval av samtliga styrelsemedlemmar och styrelsesuppleanter vars mandatperiod löpt ut.
Omvaldes gjordes också Ulla Pettersson som ordförande samt revisorer och medlemmarna i valberedningen. Såväl Verksamhets- som Revisionsberättelser, godkändes och styrelsen gavs ansvarsfrihet för det gångna verksamhetsåret.
Av den verksamhetsplan som arbetats fram från och med april har samtliga åtta programpunkter under perioden april till augusti måst utgå, men nu presenterades tre ”corona-anpassade” aktiviteter för den kommande månaden.
Såväl ersättningen till styrelsen på 8 000 kr som medlemsavgiften på 100/150 kronor förblir oförändrade.
Efter mötesförhandlingarna blev det ett uppskattat tillfälle till socialt umgänge på påbjudet avstånd över en kopp kaffe med hembakt doppa.

Leif Thegle.     Foto: Magnus Andersson

Julita Hembygdsförening