13 februari avslutade Julita Hembygdsförening sitt verksamhetsår med Film- och Berättarafton i Lyan. I god tid började besökarna strömma till och Berndt Anderssons båda lottringar gick snabbt åt. Som väl var hade han garderat sig med en extraring. Som alltid var ljudnivå och stämning hög innan arrangemanget drogs igång. Prick klockan 19 kunde ordförande Ulla Pettersson hälsa alla välkomna och innan kvällens film startade, gavs lite information om den buss- och båtresa till Västerås och Sigtuna som är planerad till sommaren.

Julita är lyckligt lottad vad gäller rörliga bilder från gången tid. På 1930-talet fanns i Hagby skolläraren Adolf Vilhelm Löfgren som var ägare av en 16 mm-kamera. Möjligen är det han som dokumenterat det krönikespel som uppfördes på Julita gård sommaren 1936. Vingåkersbon Alvar Rosén var flitigt igång med sin kamera på 1940- och 50-talet och i Julita finns tre längre filmer bevarade från tidigt 50-tal av Rosén. I lite modernare tid har Bo Nellhag, Åke Gunnarsson och Per Johansson varit de flitigaste kameramännen i socknen och det var den senares film från sent 1980-tal som visades denna gång. Många igenkännande leenden spreds i salongen när man kände igen sig själv och andra i en drygt 30 år yngre upplaga. Även många miljöer har ändrats, ibland till det bättre och ibland till det sämre. Den dåförtiden trivsamma NTO-lokalen är idag närmast att betraktas som en ruin, medan skolans dåvarande gympasal idag är den trivsamma samlingslokal där kvällens sammankomst gick av stapeln. Gymnastiken har sedan länge fått en ny och större lokal.

Efter filmen var det dags att diskutera filmminnena till en kopp kaffe och en macka. Innan kvällens berättare drog igång var det så dags för lotteridragning och ”som vanligt” fick vissa rader av vinster medan andra blev utan men den förtreten svaldes utan att handgemäng utbröt.

Till slut var det så dags för den outtömlige berättaren Arne Lundkvist att ta till orda. Denna gång var ämnet Arnes resor till det österrikiska alplandskapet såväl vintertid med skidåkning i ett tämligen snöfattigt landskap och sommartid med fotvandringar i regn och dimma. Som alltid var Julitas egen ”Sten Bergman” en lysande berättare som han levandegjorde med vackra fotografier. Ulla Pettersson tackade Arne med en välförtjänt chokladask.

Nästa gång föreningen samlar sina medlemmar är vid årsmötet den 19 mars.

Leif Thegle

Julita Hembygdsförening